Nu med fullt fokus på nästa år förbereder vi oss för att möta de ständigt föränderliga behoven och trenderna hos våra kunder. Innovation, nyfikenhet och flexibilitet tror jag är ett måste för att utvecklas tillsammans med branschen och våra kunder. Jag har uppmärksammat en ny trend med kortare framförhållning vid bokning av event, den trenden tror jag kommer att fortsätta under 2024. Det ställer högre krav på hela eventbranschen, att leverera event till högre kvalitet med kortare framförhållning. Det kräver ett sammansvetsat team och en ständig flexibilitet med ett starkt teamwork. Insikten om den nya trenden leder till en förståelse och tolerans att det är svårt att planera långt fram i tiden. Det ställer krav men också möjligheter att skapa magi tillsammans, vem vill inte jobba i ett sammansvetsat team?
Jag tror på en något återhållsam första del på event året. Detta på grund av det osäkra omvärldsläget. Det ska vara värt att lämna kontoret/hemmet för ett möte eller ett event. Upplevelsen är oerhört viktig, lokaler som inspirerar och skapar kreativitet. Aktiviteter som aktiverar, skapar gemenskap, utmanar och är berikande för alla sinnen. Ett exempel är en aktivitet vi erbjuder som inkluderar guidning i utställningarna med fokus på ritualer, dofter och smakupplevelser utöver det som visas i utställningarna. Den här aktiviteten ser vi som unik för just oss. Du ska komma hit och bli ”wow-ad”. Konkurrensen ökar och jag tror det är viktigt att hitta sitt egna koncept / erbjudande och våga hålla kvar vid det. Hur ska vi annars synas i bruset? Med tanke på att allt är så digitaliserat idag har man insett vikten av att ses fysiskt och det kommer att fortsätta under 2024.
Jag tror att hållbarhet kommer vara en central faktor 2024. Att skapa hållbara event med lägre klimatpåverkan har blivit en hygienfaktor hos våra eventkunder – det välkomnar jag och ser därför möjligheter framåt. Företag / kunder som ställer högre krav på anläggningen. Klimatsmarta lösningar, närproducerad och ekologisk mat. Det är viktigt att inspirera till mer hållbara möten, inga pekpinnar som jag tror enbart leder till motsatt effekt. Eventbranschen måste ta hänsyn till dessa frågor och sträva efter att minimera sin miljöpåverkan.
Företag kommer ställa allt högre tekniska krav på anläggningen och det gäller att hänga med i samma tempo som utvecklingen. Det ser jag möjligheter i och en stark nyfikenhet på vad som ska komma. AI tekniken är spännande men kommer ställa mycket höga krav på human intelligence framåt. Hur kommer AI utveckla eventbranschen? Vilka nya interaktiva moment kommer möjliggöras och visualiseras i realtid mellan mötesdeltagarna? Vilka delar kommer skötas av våra avatarer och var kommer vi delta fysiskt? Vad kommer det innebära för känslan av inkludering och gemenskap när alla deltagare kan tala sina egna språk som översätts i realtid mellan deltagare? Hur många nya infallsvinklar och idéer kan vi få av den generativa AI:n som kollega i våra möten?
Talare behöver inte flygas in, de kan på ett enkelt sätt kopplas upp på storskärm, det hoppas jag fortsätter under nästa år. Ur hållbarhetsperspektiv är det givetvis positivt. Fokus kommer ligga på det fysiska mötet men man ska fortsatt kunna erbjudas att delta digitalt.
Det kommer ställas ännu högre krav på innehåll, mer effektiva möten med ett tydligt syfte och mål. Redan nu finns det företag som erbjuder utbildningar i hur man arrangerar och koordinerar möten på ett effektivt sätt. Onödiga och ineffektiva möten kan vara riktiga tidstjuvar. Detta kommer leda till större möjligheter och bättre möten för 2024.
Genom att kombinera teknologi, hållbarhet och kreativitet kan möten och events bli mer interaktiva, anpassningsbara och minnesvärda än någonsin tidigare. Jag tror på en framtid där möten och events bidrar till enorma möjligheter och ser därför fram emot ett fantastiskt event år där vi kan leverera uppslukande upplevelser i världsklass, självklart något utöver det vanliga, som vi brukar säga ”WOW-events”.
Anna Bergstrand, Fotografiska Meetings & Events