Visst var vi en aning oroliga under våren; som ett event marketing- och management system var det inte roligt att se event efter event ställas in. Vi valde att se på situationen som en tid för utveckling och förändring, vilket har inneburit att vi lagt stora resurser på att utveckla vår produkt, varumärkesidentitet och skifta eventstrategi en aning. En pandemi gör inte att behovet för människor att träffas och utbyta erfarenheter försvinner, snarare tvärtom. Därför blev det snabbt aktuellt att komma med nya format och skifta strategi för att fortsätta göra det möjligt. Precis som många av oss förutspådde, kom pandemin med nya utvecklingsmöjligheter. I somras lanserade vi vår online connector, vilket gör det möjligt för våra användare att nyttja Lyytis funktioner till deras onlinemöten, webbinarier och hybridevent. Denna utveckling hade inte gått så pass fort hos oss utan rådande pandemi; från idé till live-produkt på endast några få veckor, det är häftigt.
Under året har vi sett att statistiken för mängden skapade event fluktuerat en hel del. Däremot är trenden nu påväg uppåt. Vi ser att företag mer frekvent börjar skapa event, både online, hybrid och live-event. Det gör mig glad att det ser ut som att eventindustrin är på väg tillbaka, och att planering är i full gång för vårens och även sommarens större arrangemang nästa år. Det betyder att det inte bara är jag som är optimistisk, utan att det finns andra där ute. För optimistisk det är jag. Eventindustrin kommer förmodligen aldrig gå tillbaka till det “normala”; pandemin skulle jag säga, har utvecklat industrin framåt. Precis som intåget av sociala medier under 00-talet, som medförde en snabb utveckling av branschen, så har pandemin tvingat oss att tänka om, tänka nytt och skapa nya innovationer. Jag är helt säker på att vi kommer kunna erbjuda våra deltagare mer värdefulla och lätt tillgängliga möten och event i framtiden på grund av året 2020.
2021 hoppas jag kommer erbjuda mer lokala och strategiska event. Jag vill delta i event som är skräddarsydda för mig och för den målgrupp jag är medlem i — jag vill helt enkelt delta i event som är värda min tid, och det tror jag att jag kommer få göra. Den ökade tillgången av online- och hybridevent har medfört att det finns tusentals möjligheter varje dag, vilket tvingar event- och mötesarrangörer att tänka till och säkerställa mervärde för varje enskilt event. Med hjälp av event- och deltagardata vet jag att det är möjligt att skräddarsy stora som små event på individnivå. Även om det krävs det där lilla extra för att få till det så är det värt det, för att eventet ska leva vidare långt efter att det ägt rum samt kännas värt för deltagaren.
Som den data- och statistiknörd jag är, är jag överlycklig om fler äntligen börjar ta vara på sina eventdata för att utvärdera och optimera sin eventstrategi. Det återstår att se om det krävdes en pandemi för att förändringen verkligen skulle ske. Jag håller tummarna och ser optimistiskt på eventåret 2021. På tal om data och statistik, så höll jag nästan på att glömma! Jag vill slå ett slag för vår nya innovation Experience Value Score (EVS), ett nytt verktyg som på ett enkelt sätt mäter resultatet av dina event.
God jul och gott nytt år önskar jag och mina kollegor på Lyyti!
Av: Antonia Ridderstråle, marknadschef på Lyyti