Det har hänt en del sedan jag sålde min sista jultidning och dom senaste 18 åren har varit en resa genom mötes- och eventbranschen, en resa som bl.a. tagit mig genom Nordens två största hotellkedjor och byråsidan, alla med sina egna spännande utmaningar och möjligheter.
För två år sedan stod jag i entrén till SPACE på Sergels Torg i Stockholm, jag stod omgiven av en grupp entusiastiska internationella eventbyråer som var där för att få inspiration och hitta nya venues till sina kunder. Det var bara några dagar kvar tills vi skulle öppna dörrarna för allmänheten för första gången. Månader av intensivt arbete och planering från hela teamet på SPACE skulle uppfylla dom högt ställda förväntningar, nervositeten och spänningen gick verkligen att ta på.
Efter att ha visat runt eventbyråerna och berättat om SPACE, POPHOUSE och Cirkus Venues,
så kommer jag ihåg att intresset var stort, men det var en specifik fråga som skulle bli en symbol för de kommande åren:
”-Är det sant att en av SPACE ägare är Björn från ABBA?” Jag bekräftade att så var fallet och surret, leendena i gruppen tog sig till en ny nivå. Jag insåg då vilken kraft som fortfarande låg i ABBA. Björns namn blev en förtrollande nyckel på mässor och möten – ett leende, en ABBA-anekdot och intresset från andra sidan bordet sköt i höjden. Inte dåligt från ett säljperspektiv!
Historiskt när jag varit med och öppnat nytt hotell eller mötesanläggning så har man haft kunskapen internt, branschkollegor att snegla på och tydliga KPI ´er att mäta. SPACE var något nytt, det fanns ingen att jämföra sig med eller möta sig mot. Vi byggde vägen vi gick på!
Som alltid när man är pionjär har det funnits gupp på vägen. Att vara efterklok hjälper inte, men i en årskrönika kan man i alla fall leka med tanken. Om jag kunde resa tillbaka i tiden och möta mig själv för två år sedan så skulle jag försäkra mig om att jag hade givit mig själv all den data och kunskap vi har idag för att fatta de ”rätta” besluten snabbare.
Att få representera ett företag som ständigt utmanar och ligger i framkant är en ära. Vi jobbar utanför boxens box, som min kollega brukar säga.
Vill även lyfta att SPACE hade inte varit någonstans utan våra fantastiska kunder, samarbetspartners och det dedikerade team på SPACE som varje dag hjälper våra kunder innan, under och efter eventen. Längst med vägen har vi utmanat, skapat minnen, kämpat hårt men framförallt haft kul.
När jag reflekterar över de senaste två åren, kan jag inte annat än vara stolt. Sedan SPACE öppnades har över 740 olika företag haft möte eller event här. Vi har skickat ut 2120 avtal och välkomnat över 57 000 mötesgäster. Siffrorna talar sitt tydliga språk om vårt gemensamma arbete och framgång.
Så här inför julen och det nya året vill jag önska er alla en underbar jul och ett fantastiskt nytt år. Tillsammans ser vi fram emot vad 2024 har att erbjuda för mötes- och eventbranschen i Sverige. Förvänta er det oväntade och fortsätt utmana gränserna!
Marcus Mure Head of Sales, SPACE