För när osäkerheten var som störst hos våra kunder, och inte heller vi visste vad som skulle hända härnäst, så var det något som hände. Vi fick möjlighet att på ett nytt sätt arbeta nära våra kunder. Vi fick chansen att ta in ett mer långsiktigt och hållbart perspektiv i dialogerna, och med fler kunder än tidigare har vi varit såväl rådgivande i beslut som blivit involverade i ett tidigare skede. Genom att tillämpa modeller för långsiktiga angreppsätt har våra kollegors strategiska kompetens kommit väl till pass, och ser vi tillbaka på de uppdrag vi arbetat med under året ser vi att de är av en alltmer strategisk, rådgivande och långsiktig karaktär framför enbart verkställande.
Hur kommer sig då detta? Jag tror att när det fysiska mötet inte kunde genomföras, så behövde vi alla – medvetet som omedvetet – verkligen fundera på vad varumärkesupplevelser innebär i ett det nya klimatet. Avsaknaden av fysiska möten under så pass lång tid gjorde det dels tydligt vilken viktig insats det är för ett varumärke, men framför allt vad det kan innebära utanför det fysiska rummet. När vi inte längre kunde förlita oss på fysiska kanaler backade vi tillbaka till kärnan inom Brand Experience och kunde därmed tillämpa det i fler kanaler.
Så, även om osäkerhet fortfarande är en del av vår vardag, kan vi nu se tillbaka på ett väldigt spännande år. Vi har kunnat såväl nyanställa som återanställa kollegor och framför allt har vi fått samarbeta nära med våra kunder. Det har inneburit nya lösningar, nya idéer och det har framför allt gett oss en riktning för hur vi vill arbeta, och fortsätta arbeta, med våra fantastiska kunder.
Som avslutning vill jag och mina kollegor även passa på att skicka med en önskan. Och det är att vi i branschen nu tar chansen att hjälpa våra kunder att fatta hållbara och ansvarsfulla val – så att vi alla blir en del av ett hållbart öppnande av 2022.
Av: Marie Lasota, VD PS Occasion