Låt mig presentera en årskrönika om att skriva årskrönikor. Ja, du läste rätt. I kommunikationens värld, där varenda ord vägs och räknas, vad kan vara mer passande än att reflektera över vår årliga tradition att med en ödmjuk ton framföra ”se vad vi har åstadkommit” under täckmanteln av självutlämnande och nostalgiska tillbakablickar?
Vi inleder med början på året, där vi uttrycker vår förvåning över hur snabbt tiden gått. ”Otroligt, kan ni tro att det redan är dags att summera året?” skriver vi, som om tiden inte varit densamma sedan urminnes tider. Ändå förbereder vi scenen för en saga som är lika förutsägbar som den är älskad – vår årliga triumffärd.
Sedan glider vi in på de otroliga framgångarna. Självklart skulle vi aldrig drista oss till att skryta öppet. Istället klär vi våra bedrifter i ord som ’otippade’, ’överraskande’ och ’blygsamma’, samtidigt som vi subtilt infogar att just vårt event blev säsongens höjdpunkt, att vår kampanj satte nya standarder, eller hur vårt team transformerade en begränsad budget till en PR-fest.
Och lärdomarna, åh, alla dessa lärdomar! Säger jag som skrev en krönika för inte så länge sedan om just det och den japanska filosofin Kaizen. Inget år är fullständigt utan sin andel av ”värdefulla insikter”. Det kanske var den gången vi introducerade VR-glasögon för att ’fördjupa upplevelsen’, bara för att upptäcka att deltagarna hade svårigheter att navigera tillbaka från de virtuella världarna till konferensrummet. Eller kanske det var vårt försök med självkörande bilar för att transportera VIP-gäster, vilket resulterade i en ofrivillig rundtur runt staden. Och vem kan glömma den ambitiösa tolkningen där vi inkluderade tio språk, som plötsligt blev en babylonisk förvirring på scenen?
Nu när vi närmar oss slutet av vår metakrönika, är det dags att blicka framåt.
Här målar vi upp en bild av framtidens optimism, lovar att nästa år kommer att bli större, bättre och mer bländande. Vi antyder kommande projekt med sådan mystik att även Sherlock Holmes skulle bli nyfiken. Vi avslutar med ett löfte om kontinuerlig innovation, trots att vi innerst inne vet att det mest radikala vi kommer att göra är att kanske byta färgtema på nästa evenemang och gå från ”One Company” till ”Together” som koncept.
När vi nu slår upp nästa sida i vår kollektiva krönika, låt oss medvetet reflektera över varje noggrant valt ord, värdesätta varje framställning av framgång som är inramad med ödmjukhet, och vårda vår djupa och sanna tillgivenhet till event- och kommunikationsbranschens dynamiska värld.Denna kärlek är lika verklig och intensiv som den adrenalinfyllda ruschen vi känner när en deadline närmar sig.
Jag höjer mitt glas – kanske i cyberrymden men med äkta känslor – till oss alla, till de oförtröttliga strävandena och de delade skratten i branschen, och till den privilegierade traditionen att årligen få fästa våra äventyr och drömmar på papper. En tradition som är lika betydelsefull som den är fylld av självinsikt och gemenskap.
Till de kommande sidorna vi ännu inte skrivit, till de historier vi ännu inte berättat, och till den fortsatta resan i vår alltid lika spännande värld av event och kommunikation som vi kallar för Brand experience.
Till nästa kapitel i vårt eviga äventyr,
Niclas Rahm, CCO EVENTYR NINE YARDS