Jag har drivit byrå i 25 år. Först en eventbyrå, sedan en massa olika byråer och idag är vår största utmaning på min nuvarande byrå BANG, att bestämma oss för vilken typ av byrå vi är. Inte för att det är ett problem,
men ibland frågar ju folk.
”Inte är vi BARA en eventbyrå i alla fall”, säger mina medarbetare. Varför?
Vi var ganska många som kom från ingenstans där på 90-talet och kanske hade vi lite tur, kombinerat med bra timing. Vi gjorde rätt saker och erbjöd rätt tjänster vid rätt tidpunkt.
Dessvärre var det inte så att vi då hade några geniala insikter om hur nätet och medier skulle förändra oss och förvandla de då breda och lite finare mediekanalerna till lite mindre fina och definitivt mindre effektiva.
Många byråledare inom event marketing har haft en härlig seglats de senaste 10 åren, fram tills att Covid-stormen blåste upp, gungade våra små fartyg och gjorde fysiska möten svårare.
År för år växte vår del av marknaden och år för år kom vi lite mer in i värmen och finrummen där vi fick chansen att börja prata om varumärken på en mer övergripande nivå. Från att inte ens vara inbjudna till festen med det fina folket, så fick vi plötsligt ansvar för hela eller åtminstone stora delar av marknadsföringen och hur varumärken skulle gestaltas och levandegöras.
På gott och ont har det funnits en kan-allt mentalitet i vår bransch. Jag har själv varit där och måste erkänna att väldigt nära, ”kan-allt”, ligger också, ”kan-egentligen-inte-så-
Den spets och de specialister som en del byråer inom vår bransch hade samlat på sig verkar dessvärre vara det första som flera byråer gjorde sig av med så fort pandemin kom och siffrorna inte gick ihop.
Kvar finns säljande projektledare, generalister och byråledning. När pandemin i själva verket var en möjlighet att bygga om och återuppfinna vår bransch, så har vi på många sätt nu åkt flera bakåt i tiden. Den digitala transformation som nästan varenda event vi producerat de senaste 15 åren handlat om, har vi själva dessvärre missat eller inte förstått.
I eventvärlden blev digital transformation till att börja med att vi ägnade oss åt att producera webcasts. Men ärligt talat, det kunde vi redan innan. Att kvaliteten sedan höjts döljer inte att nästan ingenting hänt.
När jag nu ser branschen rusta för en återgång till något nyare och normalare ser jag även att ”överlevnadsstrategin hybridmöte” lätt blir ”framtidsstrategin hybridmöte”. Men det är inte där skon klämmer. Strategier och insikter måste upp på en nivå så att vi inom vår bransch kan mäta oss med affärskonsulterna. Projektledning måste upp på reklambyrånivå, idéer och koncept måste kunna mäta sig med det som sker i Cannes, förståelsen för kunden och affären måste finnas likt hos en bra PR-byrå.
Det här vet vi sedan länge så nu är det dags för oss att med gemensamma krafter att ta hela den här branschen in i framtiden. Vi kan och vi vill.
Det som inte hänt 2021 har vi kvar att fixa 2022.
Eller beroende på Omikron och säkert därefter Pi, Rho, Sigma, Tau och Upsilon med flera, åtminstone senast under 2023
Gott nytt år bästa branschen!
Framtiden talar trots allt för oss och alla fantastiska entreprenörer och kommunikatörer i vår bransch!
Patrick Walldén, BANG