Vi hann genomföra en mässa av fem innan vi fick skjuta upp våra mötesplatser i februari 2020. Vi är sju medarbetare och har arbetat på under hela perioden från februari 2020. Vi anställde två personer till efter sommaren och vi räknar med fyra till under Q2 nästa år. Vi förvärvade ett par projekt från Easyfairs, Retail Tech, e Commerce samt Möten & Events som skall genomföras i slutet maj 2021 (Reservtid sept 2021) samt lanserat mötesplatsen, Lösningar för Offentlig Sektor som arrangeras på Stockholmsmässan slutet maj 2021 (Reservtid sept 2021). VI har även lanserat två nya mässor Stockholm Tech Live samt Stockholm Smart City Live som arrangeras januari 2022 på Kistamässan.
Samtliga projekt säljer in bra, företagen bokar på. Det är helt klart att det finns ett stort uppdämt behov för företagen att komma ut och träffa nya och gamla kunder.
En slutsats man redan kan dra av Corona är att digitala mötesplatser inte kan eller kommer att ersätta fysiska events. Det gör att mäss- och mötesbranschen kommer att återkomma, förmodligen starkare än tidigare. Men vi arrangörer har också insett att framtiden för de fysiska möten inte är vad det var innan pandemin. Alla mötesplatser behöver utvecklas och skrädddarsys på ett bättre sätt för att möta de behov som ställs. De flesta mötena framöver kommer också att vara i form av hybrid möten där man kan delta båda fysiskt och digitalt. Digitaliseringen blir också viktig som ett stöd för den fysiska närvaron och planeringen innan och efter eventet.
Vi är positiva till 2021 och förhoppningsvis kan hela mötesbranschen vara igång i slutet på Q2. För Nordic Live Expos del så ser vi en stark framtida marknad med många möjligheter. För att citera Winston Churchill, ”Never waste a good crisis”!
Av: Peter Wanderydz, Styrelseordförande Nordic Live Expo AB