Vilken roll ska anläggningarna spela framåt och hur de dels behöver bestämma om de ska vara en del av det digitala, dels hur de behöver ställa om till att bli idéverkstäder och samverkansarenor snarare än platser för informationsspridning. Det gör att anläggningarna behöver se över allt från kompetens till bemanning, lokalutformning, verktyg och teknik. Självfallet kan de fokusera på privatmarknaden, men få kan leva på bara den och vissa inte alls.
2021 blir året då vi möter en helt ny bransch
Under året som har gått har mycket skett. Vi är ett antal aktörer som var snabba med att ställa om och redan i april började leverera digitala konferenser. Vi har sedan dess hunnit prova olika studios, tekniklösningar, plattformar och kombinationer av format och dramaturgiska upplägg. Oftast med ett mycket gott resultat. De digitala mötena och konferenserna fungerar för många syften alldeles utmärkt. Slående är hur det som var svårt eller omöjligt i februari nu är vardagsmat för de allra flesta. Vi hoppar bekymmersfritt mellan Youtubesända konferenser, videomöten och jazzkvällar i Teams, Zoom, Google Meet och andra plattformar.
Den digitala konferensen 2.0
Kondenserade, digitala konferenser med genomtänkt dramaturgi, varierade format, mycket interaktivitet i olika former och med fungerande teknik har varit uppskattat och fyllt sina syften väl. Men under våren kommer fler kreativa format. Vi kommer se fler inslag av kultur, musikquizz, lekar och tävlingar. Vi kommer att se fantastiska medverkande gäster, oavsett vart i världen de befinner sig och vi kommer se ännu fler djärva kombinationer av plattformar och tekniker.
Det digitala mötet lever kvar efter pandemin
Fysiska evenemang och möten kommer givetvis att ha en viktig roll när vi äntligen får börja träffas igen. Men en andel av de fysiska mötena är för alltid borta. Företag och organisationer kommer inte att vilja investera i lika många livekonferenser när de ser att ett digitalt tretimmarsevenemang som ingen behöver resa till, på många sätt kan fylla det aktuella behovet. Om man ska informera, bygga kunskap, inspirera och motivera så kommer man ofta väldigt långt digitalt. Om man däremot ska bygga relationer, socialisera och framförallt innovera så finns mycket att vinna på att ses fysiskt.
Den digitala revolutionen – en nystart för det fysiska mötet
Förhoppningsvis innebär det att många arrangörer tänker till mer när de planerar sin konferens. Vad är syftet med konferensen? Vilka andra aktiviteter har vi under året mot samma målgrupp? Bör just det här mötet ske fysiskt eller fyller en digital konferens behoven väl nog? Många arrangörer har nu också fått upp ögonen för vikten av genomtänkt dramaturgi, interaktivitet, varierade format, nogranna förberedelser och mindre presenterande. Då blir det rimligtvis svårt att återgå till slentrianmässigt förberedda konferenser, maratonpresentationer och biosittningar. Istället bör vi göra fysiska möten och konferenser som skräddarsys för idéarbete och samverkan. En nyttig omställning som har behövts länge.
Av: Tommy Brotte, Interaktiva Möten