Jag tror att vi alla i branschen ser på det berömda året 2020 på ett liknande sätt, från någon form av topp till den djupa dal där många av oss nu befinner oss i. Jag kommer med några rader försöka sammanfatta vårt 2020, både ett år av gråt, men också av en del utmaningar och skratt. Men först till lite fakta.
- Vi har minskat omsättningen med 84 % mot 2019
- Vi har gått från 9 till 4 anställda
- Vi kommer att göra ett resultat på ungefär – 850 000 SEK
För att kunna behålla några i personalen så har vi försökt vara kreativa och hitta andra intäktsmöjligheter för att kunna rädda kvar kompetensen bolaget, bland annat har vi (läs främst Thomas Wickman) installerat solpaneler på tak runt om på Gotland. Vi (läs Mårten Britse) har sålt ekonomitjänster till en redovisningsbyrå för att hitta intäkter för att behålla kompetensen även om både dessa branscher ligger väldigt långt ifrån vår ordinarie verksamhet.
Vi har under året också startat igång ett nytt bolag, www.lifeoutdoor.se som skapar, säljer och levererar outdoor-aktiviteter utomhus på Gotland och Öland och det är fantastiskt roligt att från det att vi drog igång med projektet på ritbordet i början av april kunde börja sälja vandringsresor, padelresor, golfresor, cykelresor mot privatpersoner kring midsommar. Detta togs emot väldigt bra och låg bra i tiden med tanke på reseförbudet som upphörde i mitten av juni. Nu har vi skapat ytterligare ett ben att stå på in i framtiden vilket vi aldrig haft tid för ett normalt år, så tack Corona!
En extra rolig sak med Life Outdoor var att vi tillsammans med Peak Perspective, ett utbildningsföretag, skapade en vandringsresa där vi kombinerade den oslagbara Gotländska kusten med coaching och personlig utveckling. Vi fyllde vandringen med näringslivstoppar från runtom Europa och de flög in från både Tyskland, Belgien, Schweiz och Nederländerna. Det blev en sådan succé, så vi planerar redan 3 sådana resor nästa år, är ni intresserade? Kika gärna in på https://lifeoutdoor.se/project/vandring-reflektion/
Det är ofrånkomligt att inte nämna framtiden i en sådan här krönika. Våren och sommaren 2021 är förstås till stora delar helt körda för oss i vår ursprungliga verksamhet, Hansa Event. Däremot hoppas vi att det sakteligen ska börja ta fart under hösten 2021 för att börja återhämta oss på allvar 2022. Vi som företag klarar av ytterligare ett år som det här, men börjar vi inte återhämta oss under 2022 så tror jag det är fler företag än oss som får fundera på vilka andra kvaliteter det är dags att plocka fram.
Vi är också smärtsamt medvetna om att vår bransch är den som tar stryk först och också den som återhämtar sig långsammast, det är helt enkelt den verklighet vi lever i. Men att vår bransch till stora delar kommer att komma tillbaka är i alla fall vi övertygade om. I och med den snabba omställningen till digitaliserade möten så kommer med all sannolikhet affärsresandet ha en tuff framtid, men ju mer folk kommer att arbeta hemma, ju mer kommer behovet av att mötas hela företaget eller vissa avdelningar någon gång per år att öka.
Nu använder vi jul-ledigheten för andas, njuta och ladda batterierna för att gå in i 2021 med att utveckla vår verksamhet ytterligare så att vi står redo när det vänder – för det kommer det att göra!
God jul och gott nytt år!
Av: Mattias Thunholm, VD Hansa Event