Mars. Corona. Restriktioner. Mörker.Skulle vi ta oss igenom detta? Efter att ha drivit en hälsosam verksamhet sedan 1999 vände allt på några veckor. På sju veckor fick vi avbokningar på över 40 miljoner i omsättning. Lyckligtvis hade vi en kund som skulle göra ett (fysiskt) event den 13 mars – men som två dagar innan kommer fram till att de måste köra digitalt. Vi hade 48 timmar på oss ställa om. Inte läge för långbänk utan kreativt dygnet-runt-jobb – och sen blev det….riktigt bra!
Sen rullade det på. Varje vecka kom nya avbokningar – men det kom också en del förfrågningar om digitala events. Mycket fokus på rätt attityd och på att hålla teamet vid gott mod. Inte skitenkelt när man bollades mellan jurister, gråtfärdiga leverantörer och villrådiga kunder. Sen blev det sommar. Fortfarande mycket lugnt och stor osäkerhet.
Första veckan i augusti smög vi igång igen. Men smög gjorde inte kunderna. Nu hade alla insett att det här med fysiska events får vänta – nu kör vi digitalt. Och vi kör NU! Långa ledtider var ett minne blott – nu var fyra veckor från start till leverans inget konstigt.
Och så rullade det på. Visst – vi tappar 60% av vår omsättning och ett år som skulle bli suveränt blir nu snarare OK. Men givet omständigheterna blir det fantastiskt! Jag har alla mina kollegor kvar och det har vi lyckats åstadkomma genom att jobba som ett team (och inte minst tack vare stödåtgärder som passat oss fint).
Men hur blir det framåt? Jag tror paradoxalt nog att vaccinet kommer bli en utmaning för branschen. Självklart är det på (nästan) ALLA sätt extremt bra att det nu kommer på plats. Men affärsmässigt för eventbranschen kommer det skapa ungefär den avvaktan vi såg i våras. I höstas släppte alla sina förhoppningar om fysiska events och så startade man upp sina projekt digitalt. Nu föds den där förväntan igen – och jag tror många kommer sitta still i båten en bra bit in på 2021 – för att se NÄR man kan samlas fysiskt igen. För samlas fysiskt finns det många som vill.
Men på lite längre sikt då? Jag är helt övertygad om att pandemin kommer växa eventbranschen rejält. Av alla fysiska events som gjordes tidigare kanske 10% försvinner för att dessa företag inte finns längre eller måste spara sig ur sina bekymmer. Resten av eventen kommer köras och säg att fördelningen blir att 70% görs fysiskt, 20% digitalt och så försvinner alltså 10%. Men till detta kommer sen alla NYA digitala events – för nu har näringslivet insett att det går utmärkt att skapa smarta digitala events – till helt andra pengar än fysiska. De flesta av de fysiska består – och så kommer det adderas en massa digitala. Låt oss säga att antalet event växer med 50% 2022 jämfört med 2019 – då har jag nog verkligen inte överdrivit. Om någon hade sagt till mig för ett år sedan: ”2020 kommer det hända något som kortsiktigt blir sjukt jobbigt för hela branschen – men som på längre sikt växer marknaden med 50%” – då hade jag (jag bortser såklart här från alla medicinska följder C19 medfört) tagit det alla dagar i veckan.
Så kanske reser vi oss som Fågeln Fenix. Det gjorde ont – och många av våra underleverantörer kommer aldrig hämta sig – men för eventbyråerna kanske det rejäla vägguppet till slut leder oss till en mycket spännande framtid…?
Av: Peter Winitsky, Creative Meetings