South by South West är den årliga festivalen som fyllts med trendspaningar, tech-start-ups, musik, film, influencers, entreprenörer och interaktiva medier sedan 1987.
De senaste två åren har SAS deltagit med sitt eventkoncept kallat House of Scandinavia. Men väljer inte att delta i år.
Temat för årets upplaga är hållbarhet. Sveriges och Stockholms bidrag till SXSW skapades tillsammans med Ericsson, Einride, Invest Stockholm och CAKE. Representanter från varje företag håller ett föredrag på temat svensk innovation med rubriken ”The secret of the Swedish tech wonder”.
Efter presentationen hölls en live-modererad paneldiskussion som presenterades av TV-profilen Karin Jihde.
Tidigare år har vi jobbat nära SAS och House of Scandinavia på plats i Austin men i år är vi stolta över att få skapa det digitala eventet för svensk innovation tillsammans med SXSW. Det är häftigt att få visa upp våra svenska företag inom innovation och hållbarhet. Det finns mycket vi kan göra tillsammans för att skapa en mer hållbar värld och SXSW är ett bra tillfälle för svenska företag att visa upp sig internationellt, säger Patrick Walldén, VD BANG Agency.
Produktionen av det digitala eventet skedde i samarbete med MBP, Primetec, Publik PR och FABRIKEN Event.
En liknande produktion har också skapats för Norge i samarbete med Overtid A/S och Parapix. I den norska produktionen är det ett unikt samarbete mellan Hydro, Polestar, Cake och Wallpaper som lanseras. Även en presentation ifrån det nya Munch-muséet i Oslo var en del av det norska digitala eventet.
Lyssna på dessa talare:
Stefan Ytterborn, CAKE
Niklas Reinedahl, Einride
Jonas Almeling, Ericsson
Ariane Bucquet Pousette, Invest Stockholm
Vill du lyssna till talarna klicka här!
Läs mer här: www.sxsw.com