Nu presenterar Facebook sin senaste funktion: live streaming. Möjligheten att genomföra live streamning genom sin mobil har under en tid funnits och konkurrenter som Periskop är väl etablerade.
Men nu tar Facebook live-streaming steget längre och erbjuder möjligheten att visa live-video på Facebooks eventsidor – eventarrrangörer kan alltså direktsända sitt event till en målgrupp före, under och efter en händelse. Det finns även andra uppdateringar som inkluderar en video-flik i mobilappen, för att söka efter live eller inspelade videor och möjligheten för tittarna att bjuda in vänner som kan gå med i publiken. Det finns också nya mätvärden som gör att innehållsskapare kan förstå tittandet.
Den här nyheten ger er som eventarrangörer stora möjligheter att utveckla era eventsidor och företagssidor samt knyta nuvarande- och nya besökare till eventen.
Facebook skriver i ett pressmeddelande: ”Livesändningar i event innebär att du kan gå live direkt från ett födelsedagskalas för att ge dem som inte kan medverka, en möjlighet att digitalt ta del av de roliga, eller att en artist kan gå live i kulisserna för de personer som har bekräftat sin medverkan till evenemanget och ge dem en smygtitt.”
Här tipsar Ingager vad du bör tänka på innan du livesänder:
- Uppdateringar på Facebooksidan om att det ska sändas en viss tidpunkt för att bygga intresse.
- Innehåll för 15-20 minuter, tittarna ansluter under tiden. Det behövs alltså en relativt lång sändning för att nå ut.
- Uppkopplingen behöver testas, backup ska finnas.
- Ljudet behöver testas,. Användarna kommer direkt att klaga om ljud/bild inte är av tillräcklig kvalité.
- Ljuset behöver anpassas och testas.
- Stativ.
- En ”producent” som håller koll på kommentarer och ser till att dessa blir besvarade.
Framtidsspaning från redaktionen
Facebook äger virtual reality-företaget Oculus Rift som tillverkar virtual reality glasögon. Kanske kan vi snart vänta oss att hundratusentals människor kan koppla upp sig till events genom Facebook med virtual reality glasögon. Vilken möjlighet för dig som leverantör att nå en större målgrupp. Läs mer här.