Medlemsorganisationen med 35 hotell runt om i landet ser framför allt ökningar i gäster från Norge och Danmark.
”Samtidigt som den svenska kronan står lågt i kurs verkar de svenska naturupplevelserna stå högt i kurs hos många utländska besökare och det har varit en sommar där det talats många olika språk i hotellfoajéerna,” säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.
Antalet utländska besökare har alltså ökat med 21 procent i sommar jämfört med föregående sommar och flest gäster kommer från Norge och Danmark. Countryside Hotels analyserar nu siffrorna för att se hur man bäst ska arbeta med marknadsföring i andra länder under kommande år.
”Vi arbetar tätt tillsammans med agenter och partners i olika länder och när vi nu summerar siffrorna från sommaren är det tydligt att det finns ännu större potential i vissa regioner än vi tidigare räknat med,” säger Anna Övergaard.
Tydlig skillnad mot 2019
Om man jämför med sommaren 2019, som var den sista helt ”normala” perioden innan pandemin, visar siffror från Countryside Hotels att de utländska bokningarna ökat med 47 procent i sommar.
”Under pandemiåren dominerade svemestertrenden men med allt fler utländska besökare får hotellen nu också lägga fokus på hur man skapar bra upplevelser för gäster från andra länder,” säger Anna Övergaard.