Syftet för Borås TME är att verka för att Borås framstår och upplevs som en mycket attraktiv stad för invånare och besökare. De ska offensivt marknadsföra staden, men också arbeta aktivt med att förbättra och utveckla nuvarande verksamhet inom besöksnäring och platsutveckling.
Anna Lilja arbetar på den del av företaget som kallas Convention Bureau och hennes roll är, förenklat, att marknadsföra Borås genom möten. Hon arbetar med att få nationella och internationella föreningar att förlägga sina årliga konferenser i Borås.
– Det kan röra sig om politiska partiers kongresser, årliga konferenser för läkarföreningar eller kommunal verksamhet. Oftast är det yrkesföreningar, men jag jobbar även med fritidsföreningar. Jag kontaktar ofta lokala personer här i Borås som jag vet ingår i föreningar, och försöker stötta dem i att våga räcka upp handen och ansöka om möten i Borås, berättar Anna Lilja.
Hon hjälper till att matcha mötet med de förutsättningar som finns i Borås – lokaler, logi och möjligheter att koppla ihop rätt personer med varandra för att öka chansen till samarbeten.
Några gånger per år kallar Anna till möte med de lokala anläggningarna där hon berättar om vad det är Borås TME arbetar med och vilka möten som är planerade.
– Jag skulle säga att vi alla har en väldigt bra relation, vi träffas för samverkan några gånger årligen, berättar Anna Lilja.
Hon understryker att hon aldrig styr valet av lokaler åt något håll.
– Vi är kommunala och helt neutrala. Det är alltid kunden som väljer och bestämmer var de vill förlägga sitt möte. Vi har lokaler för allt från det lilla mötet till en riktigt stor kongress.
Borås är mest känd som en textilstad, något Anna Lilja gärna berättar om:
– I grunden kan man säga att vi är en handelsstad. Det beror på att vi hade dålig mark att odla på, därför blev det naturligt för bönderna att ägna sig åt annan slags verksamhet för att få ihop det. Många av dessa verksamheter blev kopplade till textil, och blev väldigt framgångsrika inom det. Något vi fortfarande är – en stad med mycket egen handel. Den textila traditionen lever kvar och design likaså, vi kanske inte har så många som arbetar med sömnad idag, däremot är många huvudkontor kopplade till textil och vi har många e-handelsföretag här i Borås. Den textila delen lever kvar, men vi har utvecklats och har handel, textil, e-handel, logistik, forskning och konst.
Vidare berättar Anna att Borås stad under de senaste åren satsat på konst i det offentliga rummet.
– Vi har väldigt mycket stora, härliga iögonfallande skulpturer och stora väggmålningar, så kallade muralmålningar. Nästan alla kongresser som kommer till Borås tar en guidad tur och tittar på dessa saker, berättar hon.
Återkommande evenemang i staden är sommartorsdagarna som pågått i över 30 år.
– Ett antal torsdagar mitt under sommaren uppträder en känd artist på torget, butiker och restauranger håller öppet länge. Det har lockat oerhört mycket människor under många år. Ett år var Loreen på plats, hon blev bokad innan hon vann Melodifestivalen första gången, då var det omkring 20 000 besökare på torget, berättar Anna.
Varför lockas då kongresser till Borås? Anna Lilja kan radda upp fördelarna utan problem.
– Dels är det väldigt lätt att ta sig hit, Landvetter ligger 30 minuter bort med bil, och så har vi bra bussförbindelser med Göteborg. Och tåg förstås. När man väl är i stan ligger allt på gångavstånd. Vår kongressanläggning ligger mitt i stan, hotellen i centrum. Man kan promenera överallt och har närhet till allt.
Anna upplever att man i nationella sammanhang målar upp Borås som en småstad, och i höstas cirkulerade gamla bilder av Borås på Tik Tok där man försökte måla upp Borås som Sveriges tråkigaste och regnigaste stad. Negativt förstås, men det mesta går ju att vända till något positivt.
– Det gjorde att det pratades mycket om Borås och många, framför allt unga människor, blev nyfikna. Det är ju synd att man, om man ska beskriva en tråkig småstad i Sverige så tar man Borås. Vi gjorde en marknadsundersökning om det skadat ryktet men det visar sig att de unga förstod ironin. Vi ligger i framkant, vi har alltid jobbat med mode och trender och har en stark entreprenörsanda och positiv utveckling. Vi som bor här är stolta över vår stad och när vi får besök blir våra gäster ofta glatt överraskade.
Av: Elin Bisander