Lennart Paulsson har en gedigen bakgrund som mötesledare och organisatör inom svensk och internationell företagsamhet. Han är civilekonom från Stockholms Universitet och kommer från ledande befattningar inom NEC, SAS och Vingresor. Har jobbat flera år utomlands, bland annat som Country Manager för SAS i Indien och har lång erfarenhet från att få ut bästa effekt och resultat från möten. Han startade Paulsson and Partners AB under 2009, som möteskonsult och moderator på heltid. Företaget övergick till ny kommunikativ plattform i P&P Meetings i november 2011.
Här är Lennart Paulssons 10 viktigaste punkter för god marknadsföring av möten:
1. Starta i god tid innan. Ha din marknadsföringsplan klar sex månader innan eventet.
2. Hitta nyckelpersoner, ambassadörer som kan vara din viktigaste draghjälp.
3. Håll de som anmält sig varma, då kan de tipsa andra.
4. Skapa entusiasm! Som att ”missa inte detta”, ”alla borde komma på eventet.”
5. Sälj inte på sociala medier, utan skapa en snackis och intresse för ämnet. Sök dig till grupper som är nyfikna på ämnet. Visa din kunskap eller be någon talare rycka in.
6. Det bör klart framgå vad temat är.
7. Glöm inte att eventet ska andas nyhet, som en pressrelease! Vad är nytt som inte kan förmedlas på annat sätt? Vad ska förmedlas på plats?
8. Skapa och förmedla en teaser i form av filmklipp, säljbrev eller liknande.
9. Håll en workshop, ge smakprov och sälj biljetter på tidigare events.
10. Var beredd på att konkurrensen är hög, inte minst med tiden. Tänk ”promilleffekten”, om du vill ha 100 procent fullt betalande personer, måste du nå 100 000 mottagare med din marknadsföring