Mattias Trotzig, grundare av Occasion kommer enligt Dagens Media få en ägarandel på 60 procent i den nya byrån PS Occasion. Marie Lasota, vd på PS Communication kommer äga 10 procent.
Den nya byrån kommer sammanlagt ha cirka 60 medarbetare.
Kan du berätta om varför ni går ihop med Occasion?

– PS och Occasion har verkat sida vid sida under många år och på senare år har vi kommit varandra nära genom att många som jobbat på Occasion gått till PS och vice versa. I en situation där vi har två byråer med massor med människor på båda sidor som gillar varandra, så underlättade det beslutet att fusionera byråerna. Många på utsidan kanske undrar hur vi ska få ihop de olika byråkulturerna men det kommer att gå alldeles fint tror jag, säger Marie Lasota, vd på PS Communication och fortsätter:
– Sen finns det den affärsmässiga sidan av det hela. Vi verkar fortfarande på en relativt omogen marknad där flera olika typer av leverantörer klumpas ihop till ”eventbyrå”. Vi är affärsutvecklare som löser utmaningar genom upplevelser och kommunikation. Alltså är det en väsentlig skillnad mellan det vi gör och exempelvis en konferensbokare eller en researrangör. Genom en större byrå, och den större plattform som vi får, vill vi även hjälpa till att driva vår del av den här branschen framåt.
Hur kommer sammanslagningen påverka er?
– Genom sammanslagningen blir vi ännu starkare på design, event och kommunikation. Jag vågar påstå att vi har Brand Experience disciplinens vassaste medarbetare och det är medarbetarna som formar vårt erbjudande. Vi tror vår syn på kommunikation- och marknadsföring kommer att vara en mycket mer central del av hur man framöver väljer att nå ut till sina målgrupper. Men för att vara relevant som alternativ till de mer traditionella disciplinerna, som exempelvis reklam och PR, måste vi bli mycket bättre på att ta både oss själva och kunderna på allvar. Det tror jag kommer forma hur PS Occasions erbjudande kommer att se ut, säger Marie Lasota, vd på PS Communication.
Vilken reaktion har ni fått från era kunder?
– Kunderna har varit uteslutande positiva och vi kommer självklart även fortsättningsvis bjuda in dom till dialog så att vi på bästa sätt kan möta deras framtida behov, berättar Marie Lasota, vd på PS Communication.
Vad ser du mest fram emot under 2019?
– Det ska bli intressant att se om vi kan uppgradera den fysiska upplevelsen något i tider där vår skärmtid ökar för varje vecka. Vi tror den där platsen mittemellan det fysiska och det digitala är en intressant plats att verka på. Sedan tror jag 2019 kommer att bli ett intressant år ur ett branschperspektiv, där vi som byråer numera attraherar talanger som tidigare valde bort oss för andra typer av byråer. Jag tror också att vi kommer se flera nya konstellationer formas, där vissa gör det för att de måste i en svajig konjunktur. Eventåret 2019 har ju alla fall börjat intressant och jag hoppas vi bidragit till det genom skapandet av PS Occasion, avslutar Marie Lasota, vd på PS Communication.