Men om jag ska vara helt ärlig, så har inte lika mycket hänt i talarbranschen. Visst, vi har fått fler föreläsare som pratar om aktuella ämnen och fått nya ansikten på scenerna, men på det stora hela är det som att branschen gått lite på autopilot. Och, kanske är det just därför jag skriver det här…
Vi pratar ofta om att föreläsare ska inspirera och så är det ju, det är deras jobb.
Men vem inspirerar föreläsarna?
Vem utmanar föreläsarna att bli bättre, mer relevanta och att tänka nytt?
Vem hjälper nya föreläsare in på scenerna?
Jag har varit drivande i att utveckla branschen sedan 2016. Det jag gör – det gör jag både för föreläsare och för bokare. Såhär: blir det enklare för kunder/bokare att förstå vad dom köper in, kommer föreläsaren att få mer jobb. Det säger ju sig självt.
Och eftersom den här krönikan ska summera 2024 så vill jag berätta vad jag gjort för att pusha branschen framåt (förutom att varje dag med glädje driva talarförmedlingen booky):
Lanserat Mitzi Club – ett rörligt koncept, likt TEDx.
För dig som är föreläsare och som vill marknadsföra dig i toppklass & göra det enkelt för bokare att fatta vad du går för. Jag lanserade med en intention: att göra det möjligt för föreläsare att skapa proffsigt rörligt material till ett rimligt pris (& föreläsaren äger materialet i efterhand, såklart)! För mig är det en no-brainer att ha rörligt material som föreläsare – du säljer ju en rörlig produkt.
Lanserade onlinekursen: så lyckas du som föreläsare!
En onlinekurs inkluderat allt jag hade velat ha när jag 2014 började att arbeta som agent till några av Sveriges bästa föreläsare, dvs. det är en guide från A till Ö – inom målsättning, paketering, branding, hur du säljer effektivt som föreläsare och hur du arbetar med partnerskap & förmedlingar & mycket mer. Du kommer få en tydlig transformation – från trevande & testande till att jobba strategiskt med att utveckla din föreläsningskarriär.
Så, varför gör jag detta? Ni föreläsare är otroliga på att leverera från scenen, men som sagt… det finns en sak som många missar: paketeringen.
Sen frågar ni mig – hur får jag mer jobb, hur tar jag mer betalt osv…
Det är ju lite som att köpa en lampa från Nordiska Galleriet – du vet, en sån där dyr designpjäs som kostar femsiffriga belopp – och sen levereras i en slarvig tråkig påse. Fast tvärtom.
Ni har år av erfarenhet, en passion som glöder och föreläsningar som kan skapa förändring på riktigt. Men paketeringen – bilderna, rörligt material, texterna om uppdrag, tonaliteten – håller inte samma klass. Och i en värld där kunder dömer oss inom tre sekunder efter att de sett oss online, är det en hygienfaktor att ha ett varumärke som folk kan bli kära i.
(och, såklart – en paketering där förmedlingar & kunder fattar på 3 sekunder vad du är expert inom och varför du ska få giget).
Kolla på Klarna. Jag har inget kreditkort idag, men om jag någonsin ska skaffa ett, så blir det deras. Varför? Inte för att jag jämfört bonuspoäng eller räntor, utan för att jag älskar deras varumärke. Det är något i tonaliteten, färgerna, känslan – det får mig att lita på dem. Och det är precis den känslan dina kunder ska få när de ser ditt varumärke.
Och då pratar vi inte bara om logotyper och typsnitt, utan också om hur du kommunicerar. Din tonalitet är din superkraft.
Är du energisk och inspirerande på scen? Då ska det synas genom rörligt material, i varje hemsidestext och varje offert. Är du lugn, eftertänksam och analytisk? Då ska kunderna känna det redan vid första kontakten. Ditt varumärke är en förlängning av din personlighet.
Men låt oss inte stanna där. Vi samarbetar ju – vi förmedlingar samarbetar med er föreläsare. Ett fint samarbete är när båda ger lika mycket i en relation, så glöm inte att din del som föreläsare är att förse dina förmedlingar med rätt information – innehållsförteckningen måste vara på plats! Vi måste bli kära i dig, ditt ämne, din branding och direkt se att ”hen kan leverera på scen” genom en video… make sense?
Jag längtar efter att se hur ni föreläsare börjar ta era personliga varumärken på större allvar!
Vi ses 2025!
Puss & kram
Charlotte Dunhoff, grundare av booky (www.booky.se)
Läs mer om onlinekursen här: www.charlottedunhoff.com
Du hittar Mitzi Club här: https://www.youtube.com/@booky_se