Hybridmöten har den stora fördelen att de kan knyta samman medarbetare över geografiska gränser och därmed göra teamarbetet mycket mer flexibelt. Men det är stor skillnad på att se varandra i ögonen över samma bord kontra att vara i en spridd församling uppdelade i mindre grupper i samma rum och individer som deltar från sitt eget lilla digitala fönster.
70% av företag saknar tydliga mötesriktlinjer
En färsk studie visar att beslutsfattarna i de svenska företagen är fullt medvetna om utmaningen, och att över hälften av dessa är uppmärksamma på att skapa inkluderande och trevliga hybridmöten, där alla parter känner sig välkomna och hörda. Samtidigt har bara en tredjedel av alla svenska företag satt upp tydliga mötesriktlinjer eller skapat en bestämd mötesetikett som kan hjälpa anställda att navigera i det ibland lite komplexa hybridmötesformatet.
- 56,7% svarar att de på bästa sätt hanterar hybridmöten genom att se till att alla mötesdeltagare känner sig välkomna och sedda.
- 32,5% av de svenska respondenterna svarar att de har en mötesetikett eller tydliga riktlinjer för att hantera hybridmöten i företaget.
Enkät genomförd av AB Analyse i oktober 2021 bland 748 beslutsfattare i företag (220 danskar, 120 norrmän, 252 svenskar och 156 finländare).
Guiden till bättre hybridmöten
Logitech Video Collaboration har inlett ett samarbete med retorikexperten Elaine Eksvärd och skapat en guide som kan hjälpa företag att förbättra den hybrida mötesupplevelsen – för mötesledaren, de fysiska deltagarna och de som deltar på distans.
Guiden innehåller konkreta tips och goda råd om vad du bör (undvika) att göra som båda mötesledare och deltagare, utifrån Elaine Eksvärds mångåriga erfarenhet av presentationsteknik, retoriska verktyg och personliga mötesupplevelser i en professionell miljö.