Jesper är nytillträdd VD på Westers, han har tidigare arbetat inom marknadsföring. Westers köksmästare Daniel är ny inom catering men besitter en lång och gedigen erfarenhet som köksmästare på olika restauranger.
Westers startade för 30 år sedan och har vuxit till ett av Stockholms ledande cateringföretag med 25 fasta medarbetare och hundratals extraanställda.
– Catering är ett område som har väldigt stor potential. Dels har innovationstakten inom området varit långsam historiskt sett, det kommer inte så mycket nytt och inte så frekvent. Som begrepp ses det därför kanske som lite torrt och tråkigt idag, av såväl kunder som av potentiella medarbetare, berättar Daniel.
Det är dock inget som gör att han drar öronen åt sig, tvärtom.
– Jag tycker bara att det gör branschen väldigt spännande, då det finns utvecklingspotential och möjlighet till att experimentera fram nya koncept, smaker och idéer, fortsätter han.
Jesper ser att Stockholmsföretagen är väldigt olika och att det även speglar deras cateringbehov.
– Vissa vill ha traditionella upplägg där man vet vad man får, medan andra söker mer kreativa och nytänkande lösningar, gällande mat, servering och koncept över lag. Det alla företag har gemensamt är att de vill skapa minnesvärda upplevelser för sina medarbetare, kunder eller partners. På så sätt är maten en väldigt viktig del av att bygga varumärke och bra relationer. Vi ser också ett fortsatt ökat fokus när det handlar om hållbarhet i såväl maten som vid tillställningarna i sig, berättar Jesper.
Westers kundkrets är bred med kunder i olika branscher. Allt från spelutveckling och retailbolag till myndigheter och utbildningsinstitut.
– Variationen av företag blir extra spännande för oss, våra kunder har så olika förutsättningar och behov, berättar Jesper.
I början av maj släpper Westers en helt ny meny där den stora skillnaden ligger i hela tänket kring råvaror, säsong och hållbarhet.
– Vi har gjort stora förändringar i vilka råvaror vi använder och hur. Detta med utgångspunkt i att skapa hållbara matupplevelser för våra kunder. Stort fokus kommer att ligga på närodlat och ekologiskt där säsongen avgör innehållet och råvarorna som används, berättar Daniel.
Den nya menyn är en del av en större process för Westers, där de arbetar mot målet att bli klimatneutrala – ett arbete som involverar många delar som ses över och förbättras för att hållbarhetstänket ska genomsyra hela verksamheten.
– Dessutom vill vi föra in mer element av lekfullhet och experiment för att skapa nya, innovativa rätter, menyer, smaker och serveringskoncept. Det behövs för att föra branschen framåt och göra catering mer ”sexigt” igen, säger Daniel.
Kärnan i verksamheten är själva maten, som de ser som en central del av tillställningar, event och firanden. Men Westers är mer än så, en helhetsleverantör:
– Vi har adderat egna eventlokaler på centrala platser i Stockholm. Vi har även en projekt- och produktionsledning av eventen i sig, berättar Jesper.
I framtiden tror Daniel att aktiva menyer baserade på säsong och tillgång till råvaror kommer att bli standard. Tillbehör såsom röror, såser och sallader kommer att få ta större plats i menyer och rätter.
– När proteinet på tallriken får mindre fokus i framtiden, blir kockarna mer av tillbehörsingenjörer. Begreppet catering tror jag kommer att förändras och förknippas med innovation, lekfullhet och hållbarhet, säger Daniel.
– Dessutom tror jag på mer global inspiration, inte bara från restaurang- och gatumat utan också från cateringvärlden som är relativt liten idag. Kockar kommer ta mer plats inom catering – så kallade hero chefs som koncept från restaurangvärlden kommer att föras in och bli en betydande del av upplevelsen, även inom catering, avslutar han.
Av: Elin Bisander