Hallå där… Jonatan Ekenberg, projektledare på Contrast i Växjö.
Vilket event vill du berätta om?
– Electrolux Professional Laundry, en lansering av en ny produktserie för internationella B2B-kunder.
Vad är syfte och mål med eventet?
– Electrolux ville göra en kraftfull lansering av en ny serie industrimaskiner för deras globala partners. Målgruppen för eventet var återförsäljare som levererar tvättmaskiner bland annat till sjukhus, tvätterier, hotell och restauranger. Målsättningen var att deltagarna skulle få kunskap om produkterna och bli imponerade.
Vilken var den största utmaningen?
– Den största utmaningen var att skapa en wow-effekt och ett engagemang för industritvättmaskiner i ödsliga industrilokaler på en fabrik mitt i Småland. Förstå mig rätt, Electrolux säljer state-of-the-art maskiner, men de här produkterna är också vardagsmat för deras återförsäljare. Vi arbetade intensivt med att hitta rätt innehåll, inramning och dekor som skulle engagera och beröra deltagarna under två heldagar.
Vilket moment gav wow-effekten?
– Vår ambition var att oavsett vem man var och var man kom ifrån, skulle deltagaren hitta sin wow-effekt och bli berörd på djupet. Kanske var det välkomnandet in i industrilokalen som andades Electrolux från golv till tak, med 40 kvadratmedet LED-ytor på scenen, musik i bakgrunden och svenskt morgonfika, säger Ola och fortsätter:
– Eller kanske var det den Hollywoodianska tillställningen där de nya produkterna avtäcktes? Eller talkshow-upplägget där vi istället för traditionella föreläsningar, lät en professionell moderator intervjua föredragshållarna i en avslappnad miljö. Själv slutar jag aldrig imponeras av Cirkus Cirkör som den här gången dansade ut ur maskinerna, klättrade i tvättlinor och rörde sig tyngdlöst i luften som om de befann sig under vatten. Ett riktigt ”wow” som avslutade lanseringens första dag på ett perfekt sätt.
Hur många gäster hade ni?
– 200 deltagare som kom från hela världen.
Var besökarna nöjda?
– Det bästa betyget var nog att iaktta gästerna som försökte hitta bästa vinkeln för att få till en snygg selfie med maskinerna. Deras ögon glittrade när de för första gången fick närma sig maskinerna och själva testa funktionerna och diskutera detaljerna med experterna.
Blev eventet som ni hade förväntat er?
– Ja, resultatet blev precis som vi förväntat oss och lite till. Trots att scenen byggdes på tio kvadratmeter större än planerat. Cirkusartisterna repade till klockan tre på natten, och vi hade skaffat tre gånger för mycket möbler till scenen.
Hur kan konceptet inspirera andra som jobbar med event?
– Det går att skapa något spektakulärt av i princip ingenting. En industrilokal på landsbygden låter inte alltid så sexigt. Men när det handlar om att skapa en holistisk upplevelse och kombinera information och underhållning, för att skapa en dynamik som gör skillnad i gästernas tänkesätt. Så blir det så mycket mer autentiskt och trovärdigt att utgå från kundens hemarena, berättar Ola och fortsätter:
– Som professionell inom event gäller det att inte bli proppmätt och tycka att man ”kan det här med event”. Jag tycker det är viktigt att följa trender, ständigt söka nya, smarta leverantörer och sikta på att alltid skapa något nytt. Även om det bara är en detalj vid middagen, ett tillvägagångssätt i förarbetet eller en interaktiv programpunkt.