Linnéa Palmgren startade tillsammans med sambon Erik Svedin företaget Act of Emotion år 2012. På den tiden var de nya i branschen och företaget låg fortfarande i sin vagga. Deras första show – Act of Emotion – skulle innebära en början på ett nytt liv.
För flera år sedan deltog Linnéa i ett träningsläger för eldartister. Hon, som då länge velat lära sig mer om konstformen, bestämde sig för att inte bara delta, utan också tävla i ett battle mot andra eldartister på lägret. Detta gjorde hon i ren envishet för att battlet saknade kvinnliga medtävlanden.
Det hela slutade med att Linneá vann och dessutom mot Erik, som senare skulle bli hennes sambo, affärspartner och far till deras barn.
Visa det här inlägget på Instagram
Började med barnunderhållning
Efter showen Act of Emotion, som senare också skulle bli namnet på företaget, väntade två månaders volontärarbete för burmesiska flyktingbarn i Thailand 2014. Fulltankade med nya idéer kom Linnéa och Erik hem till Sverige, redo att ta emot uppdrag inom barnunderhållning och cirkuspedagogik.
– När vi startade företaget var kontoret en del av vårt kombinerade sovrum och vardagsrum, vår visionboard rymdes på ett A4 och när vi tänkte stort låg Riksteatern och Stadshuset högst på önskelistan, säger Linnéa.
Affärerna går bra
Efter ett antal uppdrag hos bland annat Stockholms Kulturförvaltning, började affärerna rulla in. Paret träffade rätt bokare och fick allt fler återkommande bokningar från stora aktörer inom eventbranschen.
– Vi blev modigare och modigare och satsade större delen av både vår tilltänkta lön och våra privata investeringar i sådant vi själva skulle vilja se på scenen. Vi tog vara på vår erfarenhet efter att ha jobbat som eldartister i över 15 år, och skapade led-akter som funkade utmärkt inomhus. Det öppnade upp för både konferenser, företagsevent, middagsunderhållning och awards, säger Linnéa.
Eventbyråer – nyckeln till framgång
Linnea känner en djup tacksamhet mot flera av Sveriges stora eventbyråer. Utan dem hade hon inte vågat satsa fullt ut.
– Det är eventbyråerna och personerna bakom dem som gjort att vi vågat satsa i alla steg. Vi hade inte vågat köpa in så dyr utrustning annars. Så vi är jättetacksamma mot de personer som vågat satsa på oss, säger Linnéa.
Act of Emotion har bland annat jobbat med byråerna Ciceron Group, Creative Meetings, Eventcity, Eventyr, PS Occasion, Life Event, Hansen och Wonderland Events. De har producerat shower för företag som Microsoft, Coca-Cola, Universal Music, Renault, Porsche, Dustin, Astra Zeneca, SCA, Riksteatern och Swedavia.
Visa det här inlägget på Instagram
Verksamheten vilar på tre ben
I dag vilar Act of Emotion på tre ben. Led-shower, eldshower och barnunderhållning. Företaget består av Linnéa, Erik och tio fasta frilansade artister. Till vardags jobbar Erik med programmering av utrustningen, medan Linnéa träffar kunder och sätter ihop shower. När det är dags för genomförande brukar minst en av dem vara på scenen.
Under de senaste åren har de satsat mycket på just led-shower, dels för att det passar bra på företagsevent och dels för att det är smidigare med elektronik än eld när det råder eldningsförbud.
Vd:ar i robotdräkter
Led-showerna har visat sig vara en bra idé. Akterna inleds ofta med en mörk lokal, och spegeldansare som rör sig runt i rummet. Det lilla ljuset reflekteras i speglarna och en wow-effekt upplevs hos åskådarna. Upp på scenen rör sig sedan dansare med led-stavar som snurras i takt med att mönster skapas, så att publiken kan se företagsloggor. Akten avslutas sedan exempelvis med att en vd kliver ut på scenen iförd en lysande robotdräkt, omringad av flera dansare.
– Det finns stor vinning i att kunna erbjuda visuella ljusshower inomhus, som påminner om känslan man får av en eldshow. På vissa sätt liknar de varandra koreografiskt, men det känns mer högteknologiskt och digitalt med led-shower, säger Linnéa.
För att finna den rätta inspirationen vänder Linnéa ofta blicken mot Ryssland och flera länder i Asien. Dessa länder ligger i framkant när det gäller eld- och led-shower.
– Det är ett otroligt kreativt och roligt yrke. Jag älskar det. Och det är spännande att få möta olika eventbyråer och se hur vi kan förverkliga deras idéer. Oftast hittar de oss på Instagram där vi lägger upp akter från eventen. Det blir som en levande portfolio, säger Linnéa.
Visa det här inlägget på Instagram
Vad är den största utmaningen med ditt jobb?
– Att lämna jobbet på kontoret och ta andningspauser. Om det är tomt i kalendern skapar vi alltid mer jobb till oss själva, engagemanget kommer inifrån och drivkraften är så stor att vi behöver påminna oss om att ta det lugnt när en lugn eftermiddag dyker upp, säger Linnéa.
Vilka är de roligaste uppdragen du genomfört?
– Ett av de roligaste event jag genomfört var för Börshajen. Då kombinerade vi alla våra coolaste akter med led-robotar, spegelartister, pyroteknik och David Eldh på slagverk. Detta inramat av Arclight Special Effects eldkastare. Ett riktigt mäktigt nummer på tre minuter som hade allt, säger Linnéa och fortsätter:
– Ett annat häftigt event där vi var huvudakt för kvällen, var när Huaweis ledning flög in till Stadshuset. Vi showade med led-stavar, målade i UV bodypaint av Evgenia Bodyart. Kroppsmålningen tog sex timmar att göra och showen var över på fyra minuter. Det var ett nervöst uppdrag där både den kinesiska eventbyrån och den svenska eventbyrån Experianza, kunden och vi skakade hand och var supernöjda.
Vilka är de galnaste uppdragen ni haft?
– Det måste varit för Nordic Choice Hotels, när Fredrik Ekelund, vice president på Quality Hotel skulle överraska gästerna tillsammans med oss i spegeldräkt. Han hade på sig dräkten och blev då oplanerat uppropad på scenen av Petter Stordalen. Snabbt som sjutton fick vi ta av honom spegeldräkten och han fick springa in på scenen i strumplästen. Han hann knappt knäppa byxorna, till gästernas skratt och förtjusning. Han slängde sedan på sig dräkten lika fort och öppningsakten gick strålande, säger Linnéa och fortsätter:
– Ett annat tillfälle som var galet, var när jag skulle pitcha ett uppdrag för Coca-Cola mitt under min förlossning. Vi vann uppdraget och fick samtidigt en bebis. Ett annat uppdrag som var häftigt var när SCA’s massafabrik i Timrå skulle invigas. Då gjorde HM Kung Carl XVI Gustaf en ståtlig inledning till vår led-show genom att klippa laserstrålen.