Kristoffer Schjött-Quist
Ålder: 46 år
Född: Stockholm
Bor: Precis flyttat in i ett litet hus i Bromma.
Familj: Sambon Jessica och tre döttrar.
Gör: Grundat Eventyr AB, Satellit AB (med Sofi Franzén) samt Pointbreak AB (webb TV/film) och GoGotland AB (sålt). Har suttit i tio år som styrelseordförande för Wisby Strand Congress och Kallis. Programledare för Business Swedens podcast om hur Sverige kan bli ännu bättre på att göra globala affärer. Producerar en minifilm-serie om SATS, där han intervjuar deras stjärnor om deras jobb. Föreläser runt om i Sverige med föreläsningen ”Affärsrelationer i världsklass”.

Runt Kristoffer Schjött-Quist står det aldrig stilla. Med en kreativitet som alltid flödar ser han till att ha flera bollar i luften – för att inte trötta ut kollegorna.
Förutom de fyra företag han själv grundat, hjälper han också andra företag att lyckas. Detta genom styrelseuppdrag och coaching av entreprenörer, men också som föreläsare.
– Jag älskar företagande och är extremt kreativ. Under min uppväxt hade jag svårt att förstå vad lärarna sa, då jag processar information annorlunda i min hjärna. Men ju äldre jag blev, desto mer har jag insett att det är en styrka som kan hjälpa mig att se problem från andra håll. Det gör att jag kan komma med kreativa lösningar som många gånger kan hjälpa både kollegor och kunder.
På med reseledarjackan
Kristoffer har alltid haft ett intresse för kommunikation och marknadsföring. Redan som 14-åring började han i reklambranschen.
– Det var ett hårt jobb att dela ut reklam, säger Kristoffer och skrattar.
Som 17-åring lyckades han lura till sig ett jobb som reseledare för ett svenskt skidreseföretag. Under helgerna åkte han upp till Idre, Sälen och Åre med busslaster av gäster och konferensgrupper.
– Jag gick knappt i skolan. För att få börja som reseledare sa jag till skidreseföretaget att jag var 21, fast att jag var 17 år vid den tidpunkten. Företaget låg på Stureplan och jag tyckte att det var superhäftigt att få dra på mig reseledarjackan och åka iväg på helgerna.
Bra skola för framtiden
Efter några år som reseledare erbjöds han en fast tjänst och blev som 20-åring ansvarig för konferensverksamheten.
– En av de första personerna jag anställde som reseledare var min blivande affärspartner Sofi Franzén. Hon fattade snabbt galoppen och tillsammans hade vi superroligt när vi försökte hitta nya sätt att överträffa våra kunders högt ställda förväntningar. Något som sedan blev en av ledstjärnorna när vi startade Eventyr.
Kristoffer berättar att reseledarjobbet var en bra skola inför framtiden. Att logistik är A och O gäller både inom rese- och eventbranschen.
– Jag tror att det var en enormt bra bakgrund att vara där. Jag fick resa tillsammans med min målgrupp hela tiden, och märkte lätt om något inte fungerade som det skulle. Jag lärde mig också mycket om olika företagskulturer.
Ett riktigt äventyr
När Kristoffer var 22 år var han tillsammans med kollegan Sofi Franzén redo att prova sina vingar. Under mitten av 90-talet hade en stark äventyrstrend satt sina klor i Sverige och många företag efterfrågade häftigare upplevelser. Därför var det inte så konstigt att många uttalade Kristoffer och Sofis nya företagsnamn fel. Eventyr blev ”äventyr”.
Namnet Eventyr, berättar Kristoffer, kommer från ett så karismatiskt ögonblick som när han yrvaket stod och borstade tänderna en morgon. Eventyr är en ordlek mellan event och äventyr.
Eventbolaget grundades 1995 och den första tiden bestod av att bygga en kundbas och utveckla företagets nisch. Från början hade grundarna tänkt att fokusera på skidresor, men de märkte snabbt att marknaden var redo för något nytt.
– Kunderna var inte intresserade av vår affärsidé, så den sprack efter tre minuter. Vår första kund ville istället ha hjälp att lansera en datorskrivare på Grand Hôtel i Stockholm. Så man kan säga att kunderna skapade vår affärsidé och vi hängde på.
Kommunikation kom in i eventbranschen
Kring millennieskiftet hårdnade konkurrensen i branschen och allt fler företag behövde hjälp med både event- och kommunikationsbiten.
– När gästerna kom hem från våra konferenser och var nöjda med eventet men missnöjda med sin arbetsgivare, så förstod vi att vi behövde lägga mer krut på att hjälpa företagsledningarna att kommunicera ut sina visioner på ett inspirerande sätt.
I dag omsätter Eventyr 150 miljoner kronor och Kristoffer spenderar den största delen av sin tid på Eventyr. Till jobbet tar han sig på en longboard.
– Vi är i en bransch som förändras snabbt. Med nya smarta digitala verktyg behöver vi även kunna bemästra film, podcast, sociala medier, onlinemöten, e-learning och andra sätt att skapa inspiration, kunskap för våra kunders kunder året runt. Resan in i framtiden är fantastisk spännande och varje dag lär jag mig nya saker av mina kollegor och i möten med spännande kunder, säger Kristoffer och berättar vidare:
– Dessutom har jag sett vilka positiva effekter bra event och kommunikation har på människor. Jobbet tar upp en väldigt stor del av våra liv. Vi i eventbranschen kan genom att skapa riktigt bra konferenser även öka medmänniskors stolthet för sina jobb. Något som inte bara ger arbetsgivaren en positiv effekt utan också kan bidraga till medmänniskors psykiska välmående. Trygga föräldrar. Bra vänner. Människor som bidrager till ett bättre samhälle. Det känns väldigt inspirerande och fint.
Många bollar i luften
Kristoffer försöker hitta en balans i sin vardag. Han har alltid mycket på gång och driver flera företag samtidigt som han är ute och föreläser om affärsrelationer.
– Jag tror att det skulle bli olidligt för min personal om jag stod och predikade varje dag på Eventyr om hur vi ska ta hand om våra kunder. Den idén kan jag få utlopp för när jag föreläser.
Kristoffer menar att han som entreprenör ibland kan bli missförstådd, när han kläcker ur sig idéer lite för snabbt.
– Ibland tänker jag innan jag pratar. Jag går mycket på intuition. Så det kan vara en utmaning att parera det och se till att människor runt omkring mig hänger med i svängarna, eller åtminstone upplever att de får ut något av vår relation.
Kristoffer engagerar sig också i företaget Åre Destination, där han bland annat driver frågan om hur Åre som destination ska bli mer attraktivt. Åre ligger honom nämligen varmt om hjärtat, både för att han har släkt i Åre och för att han älskar att vara i skidbacken.
Vill skriva böcker
Affärsrelationer är ett ämne som Kristoffer brinner för. Hans dröm är att släppa inte bara en – utan tre böcker på ämnet i framtiden.
– Om tio år är jag fortfarande omgärdad av branschens bästa kollegor på Eventyr och har en bra balans i livet, där jag både hinner åka skidor och vågsurfa, samtidigt som min tredje bok säljer som smör i solsken.
Kan du berätta nått vi inte visste om dig?
– Jag drabbas ibland av eventångest. Jag oroar mig så mycket för detaljerna att jag knappt upplever upplevelsen. Det bottnar i ett kontrollbehov. Det har gått så långt att jag undviker att ha operativt ansvar på plats under ett projekts genomförande. Det tar så pass mycket energi av mig och jag är inte särskilt bra på det. Jag vill inte ha ansvar för något jag inte har kontroll över.
Vad gör du en typisk söndag?
– Klockan åtta kör jag min mellandotter till gymnastikträningen på Värmdö. Kanske lyckas jag själv klämma in ett träningspass medan hon tränar. Sedan försöker jag hålla telefonen avstängd och borta från mig, så jag inte jobbar och scrollar på sociala medier.
– Förmodligen försöker jag övertyga min tonårsdotter om att göra samma sak, men med ett väldigt dåligt resultat. En höstsöndag önskar jag att jag hann läsa en bok, men oftast tar jag chansen att umgås med min familj, hitta på någon aktivitet, som att besöka Gröna Lund. Kvällen avslutas med matlagning. Hade det varit en vintersöndag däremot, så hade jag fått ont i magen om jag inte stod i skidbacken.
7 snabba frågor
1. Vad läser du gärna just nu?
– Loving What Is, av Byron Katie och Liv 3.0 av Max Tegmark.
2. Vad tycker du om att göra på fritiden?
– Jag tycker om att umgås med familjen, hitta på aktiviteter, träna och på vintern vara i skidbacken.
3. Vad har du för motto?
– Ibland måste man slå på fläkten för att uppskatta tystnaden när den stängs av.
4. Kan du berätta något som vi inte visste om dig?
– I mitt dagliga arbete på Eventyr har jag utsett superstjärnan Niclas Rahm som min chef. Vi kallar varandra ”Boss” och diskuterar visioner och framtidsfrågor varje vecka. Det är viktigt för mig.
5. Hur ser ditt drömevent ut?
– Mitt drömevent är att få arrangera invigningen av OS i Stockholm/Åre. Det är verkligen jag, då jag brinner för Sverige, möten, upplevelser, Åre och vintersport.
6. Har du någon favoritplats att styra event på i Sverige?
– Bland mina vänner i Åre.
7. Är det något speciellt du alltid har med dig till ett event?
– En iPhone med extra mikrofoner för film och foto.