Elisabeth Harsem, eventansvarig Skandia
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag arbetar idag med Skandias strategiska event framförallt inom B2B.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Almedalen och kundevent inom hälsa och pension.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Almedalen är ett uppdrag som gör mig extra stolt. Det är många intressenter involverade och är ett stort uppdrag som gör arbetet både utmanande och roligt. Vi har utvecklat arrangemanget under åren och hela tiden förbättrat och förnyat oss.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Att räcka till och att nå ut med material, budskap, teknik, hjälp med innehåll etc. till alla som behöver.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi har alltid en målsättning med våra event till exempel ökad kundnöjdhet, stöd till försäljning och ökat gillande. Vi mäter alltid våra event där resultatet blir underlag till nästa tillfälle.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi gör mycket själva men samarbetar med en byrå i de större eventen som t ex Almedalen.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Vi ser alltid till att följa riktlinjer för hållbarhet och CSR. Vi har också en hälsoaspekt för t ex mat/dryck men även hur vi utför eventen – rörelsepauser, stående talare och även stående publik (om ämnet är hälsa).
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Vi jobbar ständigt med utveckling för att effektivisera och höja ribban – det gör vi internt men även ihop med byrån. Nu är det fokus på digitalt vilket är en stor utmaning.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Osäkerheten i och med restriktionerna för Covid-19 gör kommande år utmanande på riktigt. Det gäller att hitta bra sätt att fortsätta träffas, utbildas, påverkas och nätverka även om vi inte kan ses fysiskt.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI