Hallå där… Sara Gommel projektkommunikatör på Svenska Kraftnät. Sara är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2022 inom kategorin Business to Business . Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är statstjänsteman och arbetar med kommunikation om Svenska kraftnäts utbyggnadsprojekt, strategiskt och operativt. Under pandemin har jag bidragit till att digitalisera många av Svenska kraftnäts konferenser och möten, externa och interna. Jag har en bakgrund i fastighetsbranschen med B2B-event och PR.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Kraft 2020 och Kraft 2021, Grid Investment Summit 2021, Health & Safety Summit 2021, Nordic Grid Development Perspective 2021 Webinar samt en rad interna (digitala) event.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Särskilt stolt är jag över Grid Investment Summit, en internationell digital konferens med fokus på nätinvesteringar och hållbarhet. Resultatet blev mycket bra och uppskattat både internt och externt.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Digitalisering går både snabbt och långsamt, på gott och ont.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Självklart, det är alltid viktigt att ha ett tydligt syfte och mål för varje event. Det är minst lika viktigt att planera aktiviteter efter som under ett event.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Beror på storleken på eventet och mötet. För våra största konferenser har vi tagit hjälp av leverantörer för studioteknik och filmproduktion.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Svenska kraftnät är en myndighet och arbetar varje dag med mål om hållbarhet och effektivitet.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Att tänka nytt har varit det stora ledordet 2021 för Svenska kraftnäts event- och konferensverksamhet.
Vad upplever du som största utmaning inför 2022?
Jag pratar hellre om möjligheter än utmaningar! Digitaliseringen gör oss mer tillgängliga för fler, vilket bidrar till att sprida mer kunskap om vår verksamhet men också ger fler möjligheten att ställa frågor om den.