Björn Wengse har arbetat inom eventbranschen sedan 1982 och säger sig ha gjort alla misstag man kan göra. Med drygt 30 år i branschen har han stor erfarenhet av att arrangera event, något som han själv säger att han aldrig tröttnar på.
– Det som har gjort att jag stannat i eventbranschen så många år är att den aldrig blir statisk och ser likadan ut. Under 30 år har jag snappat upp ett och annat om hur man gör bra mässor. Varje mässa speglar en omvärld och verklighet i förändring, vilket innebär att jag också förändras och stöter på nya utmaningar inom branschen. Det går alltid att hitta nya behov och nya mötesplatser.
Nya trender
Under de senaste åren har eventbranschen genomgått stora förändringar och nya trender växer tydligt fram.
– Jag tror att nischade event kommer fortsätta vinna mark. Kraven från besökare på B2B event ökar, då tid är en bristvara och det ska vara värt för besökarna att delta i mässor. En tydlig trend är att deltagarna besöker mässor för att få med sig ett innehåll tillbaka till sin arbetsplats.
Björn Wengse påpekar att digitaliseringen växer inom eventbranschen, men att trenderna som man för några år sedan förutspådde – inte visade sig stämma.
– För några år sedan trodde att är att mötena skulle komma att ske digitalt i framtiden, men det har visat sig att det snarare är tvärt om – man ser istället att efterfrågan av personliga möten på plats ökar ännu mer.
Digitaliseringen skapar fler möten
Digitaliseringen och produktionsökningen gör att man arbetar mer effektivt i dag och det skapar ett behov av att träffas oftare och prata om produktionen. Tekniken har därmed varit en drivkraft till personliga möten.
– Förr bar man lösnäsa, anlitade en kändis och möttes i en lagerlokal vid Hammarbyhamnen. När man anordnade konferenser satt man i en konferenslokal i city på någon kursgård och fackmässorna bestod av tråkiga montrar i långa rader med prylar. Det var helt olika event vid olika tidpunkter med olika parter. I dag ser jag tydligt att många mässor innehåller både event- och kunskapsdelar. En fackmässa kan i dag bestå av en eventdel, en kunskapsdel och en mingeldel.
Dagens event ställer nya krav på arrangörerna och de har inte längre som uppgift att bara förvandla en golvyta till en kontaktyta. I dag ska de leverera ett trovärdigt erbjudande till både besökare, utställare och sina partners.
– Besökarantalet har på många mässor sjunkit under senare år – men kvaliteten på besökarna har ökat. Det beror på att tid är en bristvara, vilket gör att vi i mässbranschen måste leverera en väldigt hög kvalité på våra mässor – både vad gäller innehåll, format och priser.
Tekniken har utvecklats
Under senare år har registreringssystemen utvecklats och dessa kan nu kopplas till enklare appar som lokaliserar besökare och hjälper dem att kommunicera med varandra.
– En trend är att det har kommit nya spännande verktyg för att besökare ska kommunicera med andra besökare och utställare – typ som WhatsApp för mäss-ändamål. Det är roligt att se att tekniken förenats med det fysiska mötet på ett charmigt sätt.
Vad betyder digitaliseringen för mäss- och eventarrangörer?
– Den betyder att man lättare hittar de personer man vill bjuda in till ett event. Sedan har communities växt fram i praktiskt taget alla branscher och områden, vilket gör det lättare för mässarrangörer att hitta och kommunicera med en bestämd målgrupp. Möten i sig genererar också många taglines som hänger kvar i cyberspace. Vi har exempelvis haft mässor om samhällssäkerhet som har trendat på twitter och det är fantastiskt att se hur snabbt ett fysiskt möte kan trenda.
Är det någon gammal eventtrend som kommit tillbaka?
– Jag kan tycka att man är mer ambitiös med sina montrar igen. Under många år byggde man stora tjusiga montrar och det försvann sedan. Nu börjar jag se en trend från tekniksidan att man lägger ned tid på sin monter då den speglar företagets själ och verksamhet. Jag tycker också man värdesätter kvällsaktiviteter allt mer. Dessa var populära under en period och försvann sedan för att nu komma tillbaka i form av mingel på kvällar efter mässor.
Hur ser eventbranschen ut om fem år?
– Om fem år tror jag vi har blivit bättre på att snappa upp trender inom olika områden och har ett mer uppdaterat program och innehåll. Jag tror också att det kommer bli lättare att ta sig till och från anläggningar med kollektivtrafik och att vi kommer se fler möten och nischade event.
Om du fick drömma, hur kommer framtidens event att se ut?
– Jag hoppas att fler branscher får möjlighet att arrangera egna möten och att vi kan hitta modeller för att finansiera dessa. I dag finns det yrken där man inte går på mässor så ofta och jag skulle vilja ge plats för dem att få uppleva styrkan i personliga möten. Jag hoppas också att vi lär oss mer om tekniken och kan digitalisera verksamheterna mer. En önskan är att vi fortsätter på hållbarhetslinjen och blir ännu bättre på att arrangera möten som inte påverkar miljön negativt.