Paragon Event organiserade i slutet av juli i år amerikanska Nationella Advokatsamfundets (NBA) 96:e årsmöte, ett fem dagar långt evenemang med workshops, utställare, prisgala och talare som vice president Kamala Harris på agendan. Och allt detta i digital form för andra året i rad. Renee Radabaugh delar med sig av sina lärdomar och ger sina bästa tips som alla digitala eventproducenter kan ha nytta av.
- Se till att talarna är klara med sitt material i god tid
Många talare är vana att presentera live och kunna justera sitt innehåll och sina presentationer precis innan de går upp på scenen. Vid digitala eventet innebär förändringar i sista minuten alltid en risk då nya presentationer kanske inte hinner testas och detta i sin tur kan orsaka förseningar och tekniska problem. Som digital eventproducent är det en utmaning att se till att talarna levererar sitt material i tid. Se gärna till att få det förinspelat så det hinner testas, säger Renee Radabaugh.
Och se till att ha mycket teknisk personal på plats, ha back-up bilder redo att slänga in i sändningen och testa WiFi och teknik om och om igen.
- Tekniska repetitioner är avgörande
Vid digital event måste du säkerställa att dina talare inte bara är bekväma med att presentera sitt innehåll utan att de även kan hantera den tekniska biten: Har de testat sin utrustning? Har de rätt belysning? Är deras WiFi tillräcklig för att stödja presentationen? Är talarna bekanta med hur man startar och stänger av sin kamera och ljudet? Vid ett live-event sköts allt detta av en tekniker men när eventet är digitalt är det talaren själv som måste kunna hantera detta.
Digitalt gäller ”Tre, två, ett – action!”, säger Renee Radabaugh. Vid ett live-event kan du ta till knep som att låta musiken spela i 10 sekunder extra medan du fixar till en högtalare eller hanterar ett AV-problem eller slänga upp en bild med Q&A lite tidigare än planerat. Digitala sändningar är inte lika förlåtande så se till att ha tekniska repetitioner med talarna.
- Coacha dina talare
Inför årets digitala NBA-konferens coachade Paragon Events över 100 talare för att hjälpa dem skapa övertygande digitala presentationer, berättar Renee Radabaugh.
Som talare på ett digitalt event har du ingen publik att få energi ifrån och många genomför sina presentationen som ett normalt Zoom-möte medan de i själva verket borde agera som om de talade direkt inför sin publik. Som digital talare måste du ge publiken din energi i stället för tvärtom, säger Renee Radabaugh.
- Inse att den digitala publiken är heterogen
Digitalt innebär att du kan nå ut till en större publik. Det är bra, men du måste vara medveten om att de med största sannolikhet har olika sätt att ta emot innehållet på och det måste du ta hänsyn till, säger Renee Radabaugh. Att betjäna en större publik ger en större exponering samtidigt som utmaningen är att få utställare och sponsorer att tänka kreativt och ta vara på möjligheterna till engagemang och delaktighet, avslutar Renee Radabaugh.
Mer om Paragon Events
Källa: BizBash newsletter