Tittar på utmaningarna vi står inför som föreläsare och eventarrangörer. En tanke är genast vad AI kommer göra med min värld. Så jag frågade en AI, samtidigt som jag frågade kollegor, branschkontakter och de som var på väg ut i branschen (tack eventutbildningen på YRGO som håller mig med fräscha ögon). AI:ns spaning kändes som att den var rätt uppåt väggarna och mer siade om ett gammalt läge än framtiden. Det känns som att vi passerat “peak-AI” och nästa år landar vi i vad det är för verktyg. Det som vi mest akut behövde AI till har landat och nästa steg kommer smygandes.
Den största utmaningen för föreläsare kommer att vara att det varit lite öppna dammluckor av nya aktörer. Varje gång det är lågkonjunktur lockas tidigare chefer och mellanchefer att börja med konsultverksamhet, utbildning och föreläsningar. En del är guldkorn, men vi har en mer ojämn kvalitet och det kommer också vara en del bottennapp. Samma sak så har jag inte hunnit räkna hur många talarförmedlare som uppstått efter att vi haft någon form av miniminivå efter pandemin. Överflöd och ojämn kvalitet är en utmaning för kunderna och att hitta rätt kommer att vara svårare.
Trendmässigt kommer vi slå hårdare mellan format, skulle inte förvåna mig om vi ser “tiktokiga” upplägg och små “hemmaevent” under 2025, men också storslagna event. Det hybrida och digitala har sin lilla nisch och det som kommer vara avgörande är att få varje format att kännas genuint. Den stora sanningen är att vi kommer fokusera event mer på att kännas genuint (även om vi då kanske använder AI i vissa delar för det) och interaktiva. Känslan av en mänsklig faktor kommer vi att prata mer om.
De som vill optimera sina event kommer lägga mer tid innan och efter. Vi kommer jobba med helheten. Den aktör som vill lyckas kommer fokusera på dramaturgi. De som kommer ha svårt att lyckas är de som gör samma event som innan covid och inte vill justera sitt format. Som föreläsare kommer vi förmodas att våga anpassa oss och att vi blandar showvärde med faktiskt förändring. Det som kunden frågade om för något år sedan hade fokus på underhållning och inspiration, det kommer att nu i lågkonjunktur att istället handla om vad vi ger för effekt och resultat.
Största skillnaden mellan nu och då är att den digitala affären nu är nästan lika ute och död som 2019. Vi kommer se att det inte är något folk tittar aktivt på, utan har bakgrunds-tv. Där konkurrerar den med ett krig inom streaming. Dessutom håller podden på att flytta över till video. Ett format där vi förväntar oss det gratis (eller mot lite reklam). Hybriden blir ett nödvändigt ont, men inte någon framtida norm. Eventen på plats kommer kännas som att de har mer pauser och lägen för informella möten än packade scheman. Snålt kan du tänka, men oftast är det för att de är smart designade. Intrycket kommer att vara mer luft i schemat, men det är för att vi vet att luften fyller en funktion. Den är genuin och interaktiv och det är det möten behöver vara 2025! För det är i det smart designade mötet, med rätt föreläsare, som du kommer att få effekt och valutan för pengarna!
Så boka på, men boka designat för möten, vi föreläsare ser fram emot ett år av mer kontakter inför uppdrag. Tillsammans kommer vi göra 2025 till ett grymt bra mötesår!
Av: Gunnar Söderberg
Ordförande i Talarföreningen
Föreläser 2025 mest om vad är kul och varför du ska ha det på jobbet och lovar att göra det roligt tillsammans med er!
2024-12-01
| Årskrönika
Gunnar Söderberg: Jag kan ha fel, men jag tror det har vänt nu!
Inte så att jag poppar champagnen, 2024 var ett lugnare år och marknaden 2025 ser nog annorlunda ut. Men det är lite försiktigt mer frågor om uppdrag. Skillnaden är mest att frågan är om att komma ut till kunden, eller ett mindre upplägg på konferensanläggning. Det är också mer fokus på att de undrar vad effekten är.
Gunnar Söderberg