Gyllene Hjulet har sedan 1997 varit en central plattform för att uppmärksamma och belöna innovativa initiativ inom event och sponsring i Sverige. Tävlingen lyfter fram aktörer som på ett kreativt sätt använder intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa både affärsnytta och samhällsnytta. I år har tävlingen utökat sitt fokus på hållbarhet och samhällsansvar genom att återinföra kategorin ”Årets samhällsengagemang” och introducera två nya hållbarhetskategorier: ”Årets hållbara event” och ”Årets hållbara eventdestination”.
Årets jury består av representanter från byråer, rättighetsinnehavare, medier, sponsrings- och eventköpare samt expo. Denna breda sammansättning säkerställer en omfattande bedömning av bidragen ur olika perspektiv. Juryn är indelad i tre grupper: eventjuryn, sponsringsjuryn och hållbarhetsjuryn, vilket speglar tävlingens fokusområden.
Årets jury:
Michiel Pool, Head of Global Events, Ericsson
Helena Wallentin, Marketing Director, Cloetta
Diana Samimian, Marketing Manager, B2B (Northern Europe), Mastercard
Caroline Lord Skarplöth, Head of Creative & Sponsorship, TV4
Patrik Tengwall, Evenemangsstrateg, Stockholms stad
Anna Pesula, Head of Sustainability, Liwlig
Christoffer Ramfors, Strategic Director, Minnesota
Mats Nyberg, VD, Trippus
Markus Hammarberg, Sales Scandinavia, BeMatrix
Simon Strandvik, VD, Greentime
Jimmy Sandberg, Head of brand & Partnership, FUZED AB
Johan Lotsander, Konsult inom affärs- och konceptutveckling för event
Rebecka Forsman, Affärsområdeschef Di Gasell, Dagens industri
Therese Dohrn, CEO / Project manager, Dohrns
Amanias Abraha, Grundare och VD, Changers Hub CMNTY
Magnus Nygren, Account Director / Content Producer, Liwlig
Olivia Andsberg, Marknadsansvarig Sverige, Lyyti
Camilla Winberg, Partnerskapschef, Friends
Johan Hult, Chief Commercial Officer, Humblestorm
Jenny Wiggerud, Senior Brand Manager, ICA Sverige AB
Jacob Brandon-Cox, Brand Partnership & Media Manager Nordics, Westfield Rise
Eva-Lotta Göthe, Key Account, Partners & Media, Skistar
Åsa Nathell, Kommersiell chef Contenti Sport & Entertainment.
Lotta Karlsvärd, VD, Creative Meetings
Wilma Wallin, Huvudtränare – KDFF F17, Utbildare – Skånes fotbollsförbund
Joel Grauman, Hållbarhetsansvarig, Marknad, kommunikation och hållbarhet,
Länsförsäkringar Uppsala
Katarina Thorstensson, Hållbarhetsstrateg, Göteborg & Co
Anmälan och viktiga datum
Tävlingen är öppen för anmälan fram till den 10 februari kl. 15.00. Bidrag som har realiserats och avslutats under perioden 1 januari 2024 – 31 december 2024 är berättigade att delta. Det är viktigt att notera att anmälaren ansvarar för att tävlingsbidrag inte strider mot marknadsföringslagen eller annan relevant lagstiftning, samt att nödvändiga rättigheter för materialet är säkrade.
För de som överväger att delta men känner osäkerhet kring processen, erbjuder SES stöd och vägledning.
Galan på Münchenbryggeriet
Vinnarna kommer att presenteras på en gala som äger rum den 23 april 2025 på Münchenbryggeriet i Stockholm. Münchenbryggeriet, beläget på Södermalm med utsikt över Riddarfjärden. Galan förväntas samla branschens främsta aktörer för en kväll av firande, nätverkande och inspiration.
Om Sponsrings & Eventsverige (SES)
SES är branschföreningen för den växande intresse- och upplevelseindustrin i Sverige. Organisationen, som grundades 1986, har idag cirka 230 medlemsföretag inom branschen, inklusive eventköpare, byråer, rättighetsinnehavare, mässor, konsulter inom upplevelse- och underhållningsindustrin, destinationer samt underleverantörer. SES arbetar för att främja kunskap, inspiration och nätverkande inom branschen och äger samt förvaltar den årliga branschtävlingen Gyllene Hjulet.