Som enhetschef för Företag & Partnerskap på Cancerfonden är Stefan Palmquist ansvarig för ett team som sköter befintliga och nya partners. Han anser att det är viktigt att veta vad konsekvenserna är kring CSR (Corporate Social Responsibility) för de företag som väljer ett sponsorsamarbete med dem.
– Min filosofi när det kommer till partnerskap är att vi måste vara aktiva i att lösa åtminstone ett, helst flera av våra partners problem för att kunna motivera och skapa ett meningsfullt partnerskap. Ett partnerskap hos oss måste innehålla både samhällsnytta och affärsnytta.
– Det finns mycket att vinna på ett samarbete med oss – våra partners bidrar till finansiering av landets främsta cancerforskning, de stöder också våra andra viktiga uppdrag som att sprida kunskap, erbjuda emotionellt stöd till drabbade och att arbeta för en rättvis och effektiv cancervård genom opinionsbildning och påverkansarbete.
Ett exempel på hur Cancerfonden använder sponsring som ett verktyg för att främja samhällsförändring och öka medvetenheten kring cancerbekämpning är deras Rosa Bandet-kampanj. Förra året firade de 20 år och nådde insamlingsrekordet 100 miljoner kronor.
– Där har vi arbetat långsiktigt under många år för att bygga upp en rättighet som närmast blivit en folkrörelse. Stefan Palmquist anser att det finns många fördelar med att involvera företag i välgörenhetsarbete och samhällsinitiativ som stöder Cancerfondens syften.
– Näringslivet anställer miljontals medarbetare och når ännu fler konsumenter och kunder. Cancerfrågan kommer inte kunna lösas av en enskild aktör, vi ska besegra cancer och det kan vi bara göra tillsammans. Vår huvudpartner ICA har totalt samlat in långt över en halv miljard till cancerforskningen, ett hisnande belopp som gjort skillnad på riktigt, säger Stefan.
– Det är avgörande att vi delar gemensamma mål och värderingar med våra partners. Detta skapar en stadig grund att stå på och ett gemensamt driv att nå dit vi båda vill!
FAKTA CSR-SPONSRING
- 2023 samlade Cancerfonden in mer än en miljard kronor.
- Deras största samarbetspartners är ICA och Skandia och deras mest välkända kampanj är Rosa Bandet.
- Tack vare forskningens framsteg överlever idag sju av tio som får ett cancerbesked.
Av: Elin Bisander