I den digitala världen sker det en ständig utveckling och förutsättningar förändras för de som vill vara verksamma inom det digitala ekosystemet. En tydlig trend under 2017 har varit den ökade hastigheten på olika typer av förändringar, exempelvis har den organiska räckvidden (obetalda visningar av innehåll) nästan helt försvunnit.
Detta har skapat ett behov av kunskap kring annonsering och förmågan att skapa innehåll som gör något sorts värde för användarna. 2017 var även året när Facebook Messenger fick sitt riktiga genomslag i Sverige bland kommersiella aktörer.
Tidigare har många företag sett på Messenger som en chattkanal för deras användare, men nu finns möjligheter att arbeta med chattbotar och annonsering i Messenger, vilket har skapat en helt ny kanal för företag och organisationer som vill nå sina kunder.
Lagen GDPR
GDPR, en utveckling av PUL som genomförs på EU nivå, kommer få viss påverkan på alla aktörer som arbetar med användardata. Ingager har tidigt tagit höjd för detta och arbetar på att skapa en egen plattform där informationen kan hanteras helt krypterat för att säkra upp användarens rättigheter.
Den viktigaste konkurrensfördelen under 2018 och framåt kommer vara kunskap och insikter kring hur det går att skapa värde för användaren. Vi ser en marknad där konkurrens hela tiden ökar om användarens uppmärksamhet, vilket medför att vi som individer blir allt mer immuna mot information, därför är vi övertygade om att den aktör som förstår sin målgrupp bäst kommer ha mycket att vinna.
Givet den snabba utvecklingstakten investerar vi tid för våra medarbetare att lära sig nya saker och utvecklas. Faran ligger i att fortsätta i gamla hjulspår, då är risken stor att man som aktör blir utkonkurrerad.
Vi tror att 2018 blir ett bra och intressant år för alla som arbetar med digitala tjänster och produkter, investeringarna ökar och intresset bland användarna blir större för varje dag.
Av: Simon Beyer