eventeffect.se
Michelle Dandenell: Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Bokar du föreläsare? Här är 5 trender du behöver ha koll på

Hallå där...

Eventeffect tog ett samtal med Michelle Dandenell, en av grundarna till talarförmedlingen Mindley, för att ta pulsen på vad företag faktiskt efterfrågar när de bokar föreläsare och experter just nu.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 3 – säkerhet, ordningshållning och inpassering

2023-02-25 | Säkerhet

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 3 – säkerhet, ordningshållning och inpassering

I första avsnittet sa vi att många förknippar eventsäkerhet med en vakt, med en snäcka i örat, idag har vi kommit in på det området. Dörrvakter, väktare, ordningsvakt och personskyddsväktare. Vad är egentligen skillnaden, och varför ska du ha dem på ditt event? Och varför ska man dela ut badgar med CREW på, om alla dörrar ändå är öppna?

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 3 – säkerhet, ordningshållning och inpasseringBIld av Ryan McGuire från Pixabay

Varför behöver man säkerhet på sitt event?
Den frågan behöver ni själva besvara, genom att fundera över några viktiga frågor:

  • Finns det saker, personer, värden eller information som vi behöver skydda på vårt event? Är det till exempel så att ni ska delge affärskritisk information på eventet, som ej bör komma till allmän kännedom?
  • Finns det hot mot företaget, branschen, ämnet eller någon medverkande? Dreven på sociala medier går fort idag, även om företaget som anordnar eventet inte själva uppfattar sig som i stormens öga kan det ändras snabbt genom ett missförstånd eller ett drev. En talare som ska föreläsa, kan snabbt gå från att vara populär till att vara ett jagat villebråd av både allmänhet och media.
  • Finns det något i närheten som kan påverka ert event? Håller ni till på en knutpunkt typ flygplats? Spelar två rivaliserande fotbollslag en match i arenan bredvid?

Svaren på dessa frågor ger er de första indikationerna på hur och i vilken omfattning ni bör planera för fysisk säkerhet.

Vad behöver jag för olika vakter?

Dörrvakt
(Kan också kallas vakt, entrévärd, security eller motsvarande). För denna roll krävs ingen formell utbildning, men det är önskvärt. I uppgiften ingår att övervaka entrén, välkomna gäster och att kontrollera att gäster uppfyller de eventuella krav som ställs, tex att de ska stå på listan. Dessa kan göra en stor nytta med tydliga instruktioner, enkla rutiner och ett närvarande ledarskap.

Väktare
En väktare arbetar med att utföra bevakningsuppgifter. Väktaren bär uniform och den huvudsakliga uppgiften olika typer av tillsyn och bevakning. På ett event skulle en väktare kunna sköta entré- & badgekontroll samt fast eller ronderande bevakning av till exempel lokalerna eller egendom.

Ordningsvakt
Ordningsvakter på förordnande av polisen och bidrar till att upprätta allmän ordning i offentliga miljöer. De är anställda av en arrangör eller av ett bevakningsföretag men har lydnads- och rapporteringsplikt till polisen, som också ansvarar för utbildning och tillsyn av dem. Alla ordningsvakter arbetar i en blå uniform som är reglerad i polismyndighetens föreskrifter. Oftast krävs det ordningsvakter för att få ett serveringstillstånd, som krävs för att få servera alkohol.

Personsskyddsväktare
En personskyddsväktare (populärt kallat livvakt) arbetar med att skydda en person mot hot i dennes omedelbara närhet. Utöver skyddsverksamheten arbetar personskyddsväktare med riskanalys, skydd mot avlyssning och andra kvalificerade säkerhetstjänster. På ett event kan det vara att skydda en eller flera potentater, till exempel företagsledningen.

Vid event kan det både behöva skapas samverkan med redan befintliga kategorier av säkerhetspersonal som finns på stället som kompletteras med tillfälliga och specifika behov av säkerhetspersonal beroende på typ av event och förutsättningarna i övrigt. Oavsett vilka typer av vakter du väljer att arbeta med på ditt event är det viktigt med tydliga förutsättningar, hur ni ska kommunicera och hur ni delar information för en ordnings- och skalskyddsorganisation. Var ska de stå för att göra mest nytta, behöver de radio för att snabbt kommunicera? Fundera också, gärna tillsammans med säkerhetsföretaget: Vad är syftet, varför står hen här? Vad ska hen göra? Vad är viktigt?

Vi vill ju att vårt event ska kännas tryggt och säkert, då är det viktigt att jobba med trygghetsatmosfär och det skiljer sig mellan olika event och gästprofiler. Så fundera över vad som det ska tryckas på, vad som ska lysa igenom just på ert event.

Jobba med glada och trevliga vakter, och bemöt dem själv glatt och trevligt – då gör de flesta ett bättre jobb.

Skalskydd
Skalskydd kallas det som redan finns på anläggningen, väggar, dörrar, fönster, staket, lås, larm och så vidare. Använd helst befintligt skyddet så mycket det går. Säkerställ att dörrar som ej behöver vara öppna är låsta. Se över vilka anpassningar som kan och behöver göras. Görs inte anpassningar utan skydd, lås, dörrar sätts ur spel så förlorar ni mycket i ”gratis” trygghet.

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 3 – säkerhet, ordningshållning och inpassering

Vidare kanske det går att använda det ordinarie passagesystemet? Kan det skapas och anpassas behörighetsgrupper för eventet, och samtidigt spärra bort ordinarie verksamhet och andra som inte har med eventet att göra?

På event lämnar vi ju också ofta stora värden i datorer och teknik över natten, kan inbrottslarmet anpassas och aktiveras så man slipper dyrbar bevakning/bemanning nattetid?

Vilka är på eventet?
Det finns flera anledningar till att ha bra koll på vilka som befinner sig på eventet. Dels att inga obehöriga tar del av information och eventet, i händelse av utrymning behöver vi veta hur många det var och genom att ha koll på vilka som är inne, vet ni också att alla andra är utanför.

De flesta event har ett anmälningsförfarande, med badgar som delas ut vid ankomst. Genom att uppdatera listan med ej uthämtade badgar och ev. tillkomna ligger ni väldigt bra till. Om ni sedan också fyllt på med några vakter/värdar som på strategiska platser kollar att alla har sin badge synlig så har ni både skapat en trygghet för gästerna och en säkerhet för er själva. Nu skriver vi genomgående badge, men det kan vara namnskylt, rfid-armband eller annan märkning som visar vilka som hör hemma var.

Säkerhet uppfattas ofta som motsats till tillgänglighet, flexibilitet, smidighet, frihet men oftast uppskattar gästerna känslan av att det här är ett event där min trygghet är viktig. Och som vi skrev i första avsnittet, om trygghet och säkerhet får vara med under hela planeringen behöver inte ingreppen speciellt märkbara. Det är när de görs i sista sekund som de lätt kan uppfattas som inte helt anpassade och genomtänkta.

Vad kan hända?
Utåtagerande
Vi lever i en ny omvärld som kräver en helt annan beredskap kring våld, hot, attentat, tyvärr. Det måste finnas en beredskap mot utåtagerande personer, de kan faktiskt finnas både inom eventet och/eller utifrån. Ökad psykisk ohälsa ute i samhället ökar risken för att i någon form hamna i icke önskvärda och obehagliga situationer. Men det är ofta svårt att veta var, när och hur. Att möta ohälsa kan innebära att möta allt från utsatthet, ilska, frustration, uppgivenhet och ju bättre beredskap och medvetenhet kring dessa delar desto bättre kan en beredskap och hantering bli.

Alkohol
Alkoholservering är något som sker på många event och med tanke på att 15 % av alla svenskar 16–84 år har en riskkonsumtion av alkohol enligt FHM så finns det risker med att servera alkohol på event. Det ökar också risken för sex- och våldsbrott, vilket gör att man har mycket att vinna på att hålla berusningsgraden i schack.

Stölder
Många värdefulla föremål och kontanter i samhället har blivit svårare att tillgripa och detta innebär att brottslingar kommer hitta nya sätt och arenor att komma över värdeföremål. Många tillvägagångssätt blir också både mer iskalla och brutalare (rån) och naivitet kan ofta utnyttjas. Se till exempel trenden att råna kändisar som visat sina värdeföremål på sociala medier, eller mäklare som rånats på visningar.

Inrymning
Hur stänger vi in oss och låser lokalen om något allvarligt skulle hända utanför eller i närheten? Skolor övar idag lika mycket på inrymning som utrymning, men vi som är i vuxen ålder har alltid fått lära oss att springa ut om något händer. Vi har aldrig tränat på att gömma oss.

Nedanstående film har MSB och Polismyndigheten tagit fram, den ger en bra grundberedskap hur man som enskild ska/kan agera vid en oönskad händelse.

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 3 – säkerhet, ordningshållning och inpassering

Sammanfattning
Om ni svarar på frågorna ovan, inventerar vilka säkerhetsresurser ni behöver, säkrar skalet och har en förberedelse för att saker kan hända så kommer ni på ett helt annat sätt kunna hantera mycket av det som kan hända.

Det här den tredje artikeln om tryggare event och hur man väver in detta i sitt arbete. I det avslutande avsnittet kommer vi på arbetsmiljö.

Den första hittar du här, den andra här.

Dessa artiklar blir ju bara relevanta om de ger er läsare något, så hör av er mail eller LinkedIn

Tomas Stålmarck och Jacob Silverhult

Om författarna
Tomas har med sina 20 år av professionellt eventarbete varit med om det mesta, lägger man till tio somrar som livräddare och ett antal år som frivillig brandman så blir det några pulshöjande händelser att plocka erfarenheter från.

Jacob har en lika lång och bred säkerhetsbakgrund inom riskhantering, skadeförebyggande arbete, fysisk säkerhet, krishantering, bevakning och brandskydd inom branscherna industri, energi och produktion. Det är verksamheter där säkerhetsområdet är brett och omfattande och något som det aldrig får tummas på.

Deras vägar korsades när de genomförde ett större event tillsammans. Jacob som säkerhetsansvarig från beställaren och Tomas som ansvarig för bland annat säkerheten från eventbyråns sida. De kände direkt att de hade liknande värderingar kring eventtrygghet och har sedan tio år arbetat ihop med konserter, festivaler och företagsevent. De utbildar också regelbundet i olika forum.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Cybersäkerhet vid event - vi måste tänka Security by Design

Cybersäkerhet vid event – vi måste tänka Security by Design

Cyber Resilience Act träder i kraft 2027. Vad innebär det för eventindustrin och vad måste du som eventarrangör eller teknisk inköpare tänka på för att bidra till ökad cybersäkerhet? Eventeffect fick en exklusiv intervju med professor doktor Dennis-Kenji Kipker, forskningsdirektör på tyska Cyberintelligence Institute och rådgivare till tyska regeringen och EU i samband med ett seminarium om cybersäkerhet under mässan ProLight&Sound i Frankfurt.

Stockholmsmässan stärker säkerheten med blåljusövning: "Vi kan rädda liv genom effektiv samverkan"

Stockholmsmässan stärker säkerheten med blåljusövning: ”Vi kan rädda liv genom effektiv samverkan”

I samarbete med polis och räddningstjänst genomför Stockholmsmässan en omfattande övning för att höja beredskapen mot hot som terrorattacker och organiserad brottslighet. ”Det är en strategisk prioritet för oss att Stockholmsmässan är, och upplevs vara, en trygg och säker mötesplats”, säger Anette Ternström Andersson, operativ chef.

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

I samband med Vasaloppsveckan kapades Vasaloppets vd:s mejlkonto. Gregory Singh, med lång erfarenhet av säkerhetsfrågor, berättar hur den här typen av attacker går till – och hur du skyddar dig mot dem.

David Björkeryd – veckans Mindley profil

David Björkeryd – veckans Mindley profil

Annons

David Björkeryd är en inspirerande föreläsare inom digital marknadsföring som hjälper företag att stärka sin digitala närvaro och skapa långsiktiga resultat. Med över 10 års erfarenhet delar han konkreta strategier för att bygga personliga varumärken och framgångsrika tillväxtstrategier online. Denna vecka får vi chansen att lära känna David lite mer.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

300x250 studio puck

Tips

  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Upphandlingar

  • Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival
  • Kommun söker eventbyrå för mötes- och upplevelsekommunikation
  • Kungliga Tekniska högskolan söker eventpartner för akademiska högtider och VIP-besök
  • Kommun söker partner för framtidens eventkommunikation
  • Stockholms Konstnärliga Högskola söker scenteknisk expertis för omfattande campusprojekt

Eventarenan

Ewa Meurk – från tech-VD till hälsoingenjör

Ewa Meurk – från tech-VD till hälsoingenjör

Annons

Vad händer när en före detta IT-ledare bestämmer sig för att optimera den viktigaste tillgången vi har – vår egen kropp? Möt Ewa Meurk, Mindley Expert Spotlight för juni, som hjälper ledare att prestera smartare genom att förstå sin egen biokemi.

Inspiration

10 tips: Här kan du arrangera din konferens på Höga kusten

10 tips för konferens på Höga Kusten

Inspiration

Letar du efter en unik plats för din nästa konferens? Här är våra bästa tips för hur du arrangerar en lyckad konferens på Höga Kusten.

5 tips: Så maxar du din kick-off

Lista: Höstens största kickoff-trender – 20 idéer för en lyckad start på säsongen

Inspiration

Hösten är en perfekt tid för kickoff – här listar vi 20 trender och idéer som ger energi, sammanhållning och en stark start på säsongen.

Lista: 10 influencers för matevent

Influencers för matevent: 14 profiler som lyfter din matupplevelse

Inspiration

Planerar du ett matevent? Här är 14 matprofiler och influencers som kan lyfta ditt arrangemang till en ny nivå.

Lista: 13 talarförmedlingar för ditt event

Talarförmedling: 17 professionella byråer som lyfter ditt event

Inspiration

Letar du efter en talarförmedling som kan leverera rätt föreläsare, moderator eller inspiratör till ditt nästa event? Här är listan du behöver.

Kalmar slott hyllas av CNN – kunglig konferensmiljö i världsklass

Kalmar slott hyllas av CNN – kunglig konferensmiljö i världsklass

Inspiration

Kalmar slott har återigen utsetts till ett av världens vackraste slott av CNN – och erbjuder samtidigt konferensmöjligheter i historisk dräkt med modern teknik.

Waxholms Hotell siktar på fest och event

Waxholms Hotell – skärgårdsklassikern satsar på fest, mat och möten året runt

Inspiration

Efter en totalrenovering och med nya ägare i spetsen har klassiska Waxholms Hotell vaknat till liv igen – med större fokus än någonsin på gastronomi, fest och event. Vi tog ett samtal med Stefan Stömberg, som berättar hur hotellet nu utvecklas i högt tempo.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Inspiration

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Från ridå till konferens – möjligheterna med event på teaterscenen

Lista: Sjutton teatrar som hyr ut sina lokaler

Inspiration

Att hålla konferensen, galan eller företagsfesten på en teater kan ge evenemanget en extra dos av magi. Runt om i Sverige hyr både anrika institutionsteatrar och mindre privatteatrar ut sina scenlokaler – unika miljöer med professionell teknik och service, men också detaljer och utmaningar att planera för.

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Checklista

Vi navigerar mellan mötesformerna fysiska, digitala och hybrida format och oavsett format är det viktigare än någonsin att engagera deltagarna och göra dem till aktiva medskapare. Med rätt teknik och metodik kan du förvandla passiva åhörare till engagerade deltagare som bidrar med sina insikter och idéer.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Förstärk upplevelsen med en Ventla-app som fokuserar på människan!

Förstärk upplevelsen med en Ventla-app som fokuserar på människan!

Annons

Women in Tech Swedens event har blivit ett fenomen inom tech i Sverige; välkänt för fantastiska talare, roliga aktiveringar och en atmosfär utöver det vanliga. Vi tittar lite närmare hur deras event-app, levererad av oss på Ventla, stöttade eventets vision och aktiviteter och hjälpte till att både förenkla administration och förstärka upplevelsen för deltagarna.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Operativ Byråledare till Concept Store
  • Senior projektledare Event – Centas
  • Originalare inom Grafisk produktion till Workman Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Eventbyrå

Minnesota och Hansen tar nästa steg i sitt samarbete och får gemensam ledning under Sanna Kindmark, som utöver sin roll som vd för Hansen nu också blir vd för Minnesota. Samtidigt lämnar Minnesotas grundare bolaget efter 24 år.

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Affärer

Aura Group tar stort kliv genom att förvärva Eventum och samtidigt förena Eventum med redan etablerade byråer i gruppen som Creo och Wonderland, skapas nu en helt ny byrå med över 50 medarbetare, nästan 170 MSEK i omsättning.

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Eventbyrå

För första gången i Norden har ett evenemang certifierats med Svanens nya märkning för hållbara event. Nordiska Ministerrådets Nordic Tourism Conference, som hölls den 4 juni på Kulturhuset i Stockholm, blev det banbrytande pilotprojektet. Bakom arrangemanget stod Visit Sweden tillsammans med Minnesota Communication.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Michelle Dandenell: Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Bokar du föreläsare? Här är 5 trender du behöver ha koll på

Eventeffect tog ett samtal med Michelle Dandenell, en av grundarna till talarförmedlingen Mindley, för att ta pulsen på vad företag faktiskt efterfrågar när de bokar föreläsare och experter just nu.
Glass-SM - 30 finalister och en Glassmästare 2024

Här finns Sveriges godaste glass 2025

Sveriges godaste glass, tjugofyra finalister och en Glassmästare. Glass-SM är en tävling som arrangeras på Stockholmsmässan. Se hela listan med alla 24 finalister.
Lista: Svenska motorbanor

Lista: 28 svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.
Ladan i Lohärad - En rymlig och rustik lada omgiven av fält och skog.

6 vackra lador för bröllop i Stockholm att hyra

Att hyra en lada för bröllop i Stockholm är ett populärt val för par som drömmer om ett rustikt och lantligt bröllop. Med vackra omgivningar, charmiga lokaler och en autentisk atmosfär erbjuder dessa lador den perfekta inramningen för er stora dag. Här har vi listat sex fantastiska lador i Stockholm som passar för allt från små intima bröllop till större ...

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

På nytt jobb

JobbFestivalen förstärker sitt team genom att anställa Annie Grönblad, en erfaren HR‑ och hållbarhetsprofil, som ny Partner‑ och kundrelationsansvarig. Med ett brinnande engagemang för mångfald och inkludering ska hon bidra till att skapa bättre matchning och öppna dörrar dit många inte når idag.

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

På nytt jobb

Granö Beckasin stärker sin position som hållbar besöksdestination genom att tillsätta Helena Ahlgren som ny marknads- och försäljningschef. Med lång erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling ska hon leda företagets satsningar mot nya målgrupper och internationella gäster.

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

På nytt jobb

Styrelsen för Marathongruppen har utsett Mats Hedenström till ny verksamhetschef och VD. Han efterträder David Fridell som går vidare till en roll som generalsekreterare för Svenska Friidrottsförbundet.

Gästskribenter

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Gästskribent

Under IMEX Frankfurt 2025 var tonen tydlig i de större trendspaningarna: Mötes- och eventbranschen i EMEA står inför både förändring och osäkerhet. Mellan ekonomiska utmaningar, teknologisk utveckling och geopolitisk oro är branschens aktörer försiktigt optimistiska – men framtiden kräver kreativitet, anpassningsförmåga och ett förnyat fokus på mänskliga möten.

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Annons

Vill du ge ditt team en föreläsning som verkligen gör skillnad? Magnus Helgesson har inspirerat tusentals med sina insikter om ledarskap, team och attityd – och nu kan du boka honom till 20 % rabatt via Mindley.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com