
Ökningen tyder på att branschen blivit bättre på att optimera sina intäkter och skapa värde för kunden, menar Svenska Möten.
Det genomsnittliga värdet på en konferens med övernattning som Svenska Möten förmedlat årets fem första månader är 67 000 kronor, att jämföra med 62 000 kronor under samma period förra året. Ökningen innebär ett trendbrott mot de senaste årens stillastående snittpriser för konferenser med logi.
Viktigt managementverktyg
– En av anledningarna till ökningen är att våra medlemsanläggningar har blivit bättre på att skapa värden för kunden – och att ta betalt för det. Vi märker också allt tydligare att våra kunder ser möten som ett viktigt managementverktyg och investerar för att maximera dess effekter, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.
– Själva affären för möten har utvecklats väldigt mycket på kort tid, och att arbeta med revenue management med fokus på totalintäkten har blivit ett framgångsrecept som inte minst Svenska Mötens anläggningar blivit allt bättre på. Med ett skiftat fokus från logi till totala intäkter ökar anläggningen inte bara omsättningen, utan också värdet som levereras till kunden, säger Henrik Karlsson, Client Management and Business Development på Benchmarking Alliance.