Om 2016 för världen i stort var ett skitår, var det för oss i möteindustrin i alla fall ett riktigt gott år. Någonting litet positivt för oss mötesnördar att glädjas över i alla fall. Vi lägger ett år med tillväxt bakom oss. Men vad kan vi då förvänta oss av det fortsatta 2017? Jag skådar förändring i spåkulan!
För några veckor sedan hade jag förmånen att lyssna på Fredrik Solheim från Resegeometri, ett företag som analyserat mötesindustrins kunder under många år. Fredrik presenterade vad mötesindustrins kunder vill ha 2017. Han stack ut hakan och sa; det ni visar på era hemsidor är det ingen som efterfrågar 2017.
Det du vanligtvis kan läsa om har att göra med den logistiska delen av konferenser och det är något som kunder betraktar som hygienfaktorer. Gratis wifi? Dagspaket och möteskoncept – säkert jättebra uttänkt, men vad kunden letar efter är hjälp med själva kärnan i mötet. Hur får de ut bättre effekt av sin investering?
För att kunna erbjuda kunden hjälp med mötesinnehåll krävs mer kompetens. Nu är det lyckligtvis så att allt fler börjar ta tag i detta och går från att vara ordermottagare till att bli rådgivare. När vi har den kompetensen ökar intresset, lojaliteten och betalningsviljan hos kunden, eftersom vi erbjuder trovärdighet och kunskap.
Om vi inte kan hjälpa kunden till en bättre ROI kommer vi även i fortsättningen försöka konkurrera med olika dagspaket på 795 kr eller 595 kr. Det gagnar ingen, vare sig våra affärer, eller kundens.
De två ledorden som Resegeometri lyste upp väggen med var innehåll och syfte. Kan vara värt att fundera över hur du och dina kollegor står rustade inför detta?
Stay gr8!
Micke Darmell
Mötesevangelist och grundare av företaget gr8 meetings som hjälper organisation