Som affärschef på SJ ansvarar Jan Kyrk för ett antal linjer, både kortväga och även de som trafikerar exempelvis Stockholm-Sundsvall-Umeå och Stockholm-Östersund-Åre-Duved. Han är även ansvarig för nattåg som utgår från Göteborg och Stockholm med destination Duved och Umeå. Jan Kyrk slår ett slag för att ta tåget till Åre i stället för att flyga eller ta bilen:
– Tåget är bäst på alla sätt. Om jag reser med familjen så får vi en stund för oss själva där vi kan göra saker vi kanske inte har tid att göra annars. Och om vi väljer nattåget har vi en egen kupé, något som barnen brukar tycka är fantastiskt. Dessutom innebär tåg till Åre, förutom själva resan, att man kommer direkt till Åre Centrum – inga parkeringsbekymmer och om man vill kan man gå direkt till backen och åka skidor. Frukosten har vi ju redan ätit ombord på tågets restaurang.
Vill man som företag boka tåg vänder man sig till SJs gruppbokning som hjälper till på alla sätt och det går alldeles utmärkt att boka resan med lång framförhållning.
SJ har föreslagit för Trafikverket och Jernbanedirektoratet (Trafikverkets motsvarighet på den norska sidan) att de dag- och nattåg som idag vänder i Duved med fördel kan fortsätta till Trondheim.
– Med en genomgående trafik reser man hela vägen utan byte. Allt är inte på plats, bland annat ska den norska delen elektrifieras, men vi hoppas att vårt förslag ska gå att genomföra, säger Jan Kyrk.
I SJ-tågen finns både ligg- och sovvagnar som nu ska rustas upp. Med ny teknik ska man säkerställa att ventilation, dusch och allt annat alltid fungerar. Vagnarna byggs också om så att de ska se med moderna ut, vara lättare att städa och upplevas som bättre.
Tåg framför andra färdmedel har många fördelar, tycker Jan Kyrk:
– Det allra främsta skälet är att man kan göra vad man vill, ingen förutom lokföraren behöver köra. Ombord på tåget kan jag läsa, lyssna, titta och mycket annat, varför inte slumra till en stund? Blir jag hungrig eller bara sugen på något gott så är det lätt att fixa, restaurangen ligger aldrig mer än 150 meter bort, säger han och fortsätter:
– När man pratar om att åka tåg så talas det mycket om miljön, och det talas mycket om elektrifieringen. Den stora fördelen med tåg är egentligen inte att de drivs med elström utan att tåget luftmotstånd och rullmotstånd är så lågt, vilket innebär en mycket låg energiförbrukning vilket är bra för miljön.
Av: Elin Bisander