Under 2017 har vi tagit upp kampen mot slösmöten, möten som slukar mer energi än de ger. Jag vet själv hur frustrerande det är att delta på ett möte som inte leder framåt mot uppsatt syfte och mål. Därför har vi under hösten lanserat en ny tjänst, Meeting Quality Index (MQI), en enkel undersökning om hur det står till med möteskulturen inom en organisation. Vi upplever ett ökat intresse för att ta möteskulturen på allvar och under 2018 kommer vi att göra allt i vår makt för att hjälpa våra kunder till bättre möten.
När jag blickar ut över horisonten ser jag många spännande trender. Ett ökat krav på meningsfullhet är en megatrend som påverkar många områden. Vi ser till exempel att avantgardistiska festivaler som Burning Man inspirerar mötes- och eventbranschen, en trend som vi kallar festivalisering. Ett annat område som är mycket spännande att följa, är vad som händer inom sensorer och det biometriska området. Kanske vi snart börjar prata om neuromöten?
Som alltid i slutet på året så finns till själ till eftertanke och ska jag önska något inför 2018 så är det att fler företag och organisationer tar sina möten på allvar. Framför allt alla dessa vardagliga möten som skulle behöva lite mer omsorg! Oavsett om man har överenskomna spelregler eller inte, så finns det alltid en möteskultur. Frågan är om man medvetet styr och utvecklar den, eller om den får utvecklas vind för våg.
Sylvia Nylin, vd Svenska Möten