Emma Bjuvenhed är Sales & Event Manager på Slagthuset och ansvarar därmed för event på Slagthuset. Hon började på Slagthuset under våren, i samma tid som Slagthuset bytte ägare. Idag är det KB-ägaren Totte Lundgren som tillsammans med Hans Palm som driver det anrika Slagthuset. Hit är både privatpersoner och företag välkomna.
– Vi kommer erbjuda både lunchrestaurang på vardagar, konsert och krogshow för privatpersoner, kongress och mässmöjligheter för små och stora företag. Vi vill vara det anläggningen man tänker på oavsett om man ska boka teaterbiljett till familjen eller boka stora företagskickoffen, säger Emma.
Plats för stora konferenser och mässor
Slagthuset stod klart 1904 och var då Europas modernaste slakthus. I huset finns 40 olika sorters tegel och byggnaden vilar på en grund av granit från Halmstads stenhuggeri. När det byggdes låg det i hamnområdet men har med tiden kommit allt närmre staden i takt med att stadskärnan växt. Idag ligger Slagthuset ett stenkast från centralstationen. Det skapar möjligheter för långväga gäster, som kan ta sig till Malmö med tåg från Köpenhamn och vidare från Europa eller från andra delar av Sverige. Emma pratar varmt om de anrika lokalerna och vill att de ska vara en del av konceptet.
– Storleken gör att vi kan ha 1000 personer sittande på middag samtidigt som vi har plats för 900 personer i en teaterlokal och ändå har möjlighet att ha mässa. Den typen av flexibilitet finns inte i så många lokaler, utan det krävs oftast omställningstid mellan konferens, middag och mässa. Lokalerna i sig är otroligt vackra så det behöver inte piffas så mycket, huset gör sig väldigt bra så som det är. Hos oss kan man göra allt samtidigt, säger Emma.
Generösa ytor i de gamla lokalerna
I det gamla slakteriet finns det plats för drygt 4000 gäster samtidigt. Det finns 17 olika ytor och de generösa ytorna skapar flexibilitet. Men Emma menar att det även finns utrymme för de mindre gästerna. På andra våningen har de sex konferensrum som fungerar bra för mindre grupper. I Slagthuset har det spelats musik, teater och skrattats åt välregisserade skämt i många år och verksamheten fortsätter att rikta sig både mot privatpersoner och företag. Emma vill att Slagthuset ska vara den anläggning man tänker på oavsett om det handlar om underhållning eller företagsevent. De samarbetar med ett närliggande hotell för att kunna erbjuda en helhetslösning och fullständigt konferenspaket. Men varför ska man välja Malmö som platsen för sitt företagsevent?
– Malmö är en storstad fast i liten skala. Allt är väldigt nära i Malmö, Slagthuset ligger ett stenkast från centralstationen och 28 minuter från Kastrup, jag skulle säga att Malmö är en hub i Europa. Det pratas mycket om Malmö runt om i världen, både som turistmål och för konferenser, säger Emma.
I huset finns även teknikbolaget Tune som hjälper till med teknik och digitala event, vilket möjliggör för både digitala och hybrida event. Slagthuset slår upp dörrarna i september men har redan smygstartat verksamheten med några digitala event. Hösten är bokad med både fysiska och digitala event. De följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och förbereder sig på att kunna ställa om när det är nödvändigt. Men vad krävs enligt Emma för att skapa riktigt bra företagsevent?
– Att man lär känna sin kund och är lyhörd och flexibel inför dennes önskningar. Samtidigt som man såklart bör ha både lokal och organisation för att möta förväntningarna – vilket vi också har, säger Emma.
Av: Lovisa Wallin