Året som gått
Marknaden för talare och moderatorer har för de flesta varit sämre i år än 2023. Många vill försöka sig på att stå på scen, men det är en svår och arbetsam konstart som kräver sin passion och till viss del fallenhet, inte minst krävs mycket träning. Företag blöder och får säga upp medarbetare. Mindre budget för utbildning och seminarier har medfört svårare att fylla platser på kurser och seminarier samtidigt som både hybridmöten och digitala möten tar plats, är kostnadseffektiva och att vi blir allt skickligare på att hantera dessa möten.
Personlig service är fortsatt nyckeln till framgång
I vår alltmer uppkopplade och robotstyrda värld är fortsatt det personliga bemötandet helt avgörande för val av leverantör, val av hotell, konferensanläggning, ja självklart även av stor vikt vid mötet med kollegor, vänner, vår partner. Att vi ser varandra, välkomnar med hela kroppsspråket, visar äkta nyfikenhet, ställer frågor och släpper Jaget, med det alltför vanliga självupptagna ”whats in it for me”
Mer samtal mindre möten
För att nå framgång 2025 kommer mötesanläggningar och programkreatörer behöva ge större utrymme för deltagare att synas och glänsa. Mer tid för nätverkande, mer tid för breakout-rooms, för arbetsmöten där våra egna verksamheter och utmaningar kommer i centrum. Detta ställer krav på föreläsare att begränsa sin egen sändningstid, ge mer utrymme för dialog, workshops, walk-and talk. Föreläsare med livecoaching blir än mer uppskattade. Att från ett blädderblock eller bara rakt upp och ner stötta grupper med att fånga upp det som tynger och det som man vill diskutera och få konkreta tips om. Informationsmöten försvinner, mer beslutsmöten där dialogen är central. Vi reducerar de kontraproduktiva slösamöten som vi fortsatt till alltför stor del ägnar oss åt.
De uråldriga mässmontrarna försvinner
Allt fler företag kommer inse att de gamla montrarna som skruvas upp på mässgolvet är passé. Vi gillar inte att stå och vänta in kunder och har vi riktig otur med placeringen får vi en taskig hörna där ingen passerar. Vi väljer istället att komma till mässor som besökare och aktivt gå runt, heja på andra besökare/kunder och kollegor som glatt möter oss, smakar godsaker och får ett betydligt större value for money av att vara på plats gratis än att betala 25 000kr för en monterplats. Mässarrangörer måste tänka om, mer arbetshäng, mer informella mötesytor.
Uppföljningen blir avgörande
Mötes-och samtalsledare blir viktigare. Att verkligen fånga upp de utmaningar som finns, föra samtalet framåt, behålla fokus, följa den röda tråden. Och att se till att våra möten och events verkligen ger effekt. På riktigt. Vi ska ha skoj, självklart, det är en positiv effekt i sig. Men av avgörande vikt är att följa upp. Och då menar jag inte de frenetiskt och föga vägvinnande enkäterna som fullkomligen belamrar inboxen. Utan att vi verkligen följer upp våra insatser med samtal och möten med frågan som förvånansvärt sällan ställs, ”tack för att du kom på vårt event, hur ser det ut närmaste året, kommer du att beställa från oss?” Vid ett tveksamt svar eller ett rentav ett nej tack, glöm inte följdfrågan, ”inga problem, har du någon i ditt nätverk du tror skulle vara intresserad av våra tjänster.”
I vår bransch inom möten och events jobbar vi med fantastiska människor. Vi har det roligt nästan varje dag och vi lär av varandra, konkurrenter samarbetar och utvecklas tillsammans. Det finns flera exempel på detta, Talarföreningen Sverige, Sveriges Moderatorförening, Eventakademin mm. Det borgar för fortsatta framgångar 2025.
Lennart Paulsson, P&P Meetings