1. Strategi: Mobile First
Framtiden är mobil, det är inget vågat uttalande utan ett konstaterande. Vi ser i dag att mobil internettrafik överstiger desktop-trafiken. Det är nödvändigt att ha en strategi för ditt företags närvaro i era användares mobila enheter. Viktigt är att inte bara optimera innehållet för en mobil närvaro utan även säkerställa att innehållet integrerar med dina användares vardag och tempo.
2. Chatbotar
Tekniken kring chatbotar har blivit allt mer sofistikerad, vilket möjliggör att det skapas ett mervärde för användarna. Chatbotar möjliggör för ytterligare och mer direkt personalisering. Pratar du med en människa eller en bot? Om du inte kan avgöra, då gör boten ett bra jobb.
3. Personalisering
Syftet med personalisering är att segmentera det innehåll du kommunicerar för att nå olika, och vara relevant, för flera delar av din målgrupp. Det kan vara baserat på vanor, beteende, preferenser och liknande. I en värld där det finns för mycket innehåll och för lite tid blir personalisering viktigare än någonsin, för att förtjäna dina kunders uppmärksamhet.
4. Livestreaming
Tekniken är fortfarande inte perfekt men det är tydligt att livestreaming kommer fortsätta växa och hitta nya användningsområden. Facebook Live användes flitigt under valkampanjen i USA under hösten 2016 och nyligen lanserade Instagram Stories livestreaming som en integrerad funktion i tjänsten. Vi kommer se mycket mer livestreaming under kommande år.
5. Syftesdriven marknadsföring
Pris och produkt räcker inte längre för att fånga dina kunders uppmärksamhet och därför arbetar många varumärken med partnerskap och samarbeten som skapar en ”feel-good” känsla. Läkerol visade med sin app Makes People Talk 2.0 vilken stark effekt det kan få.
6. Mobilt videoinnehåll
Om du har scrollat genom dina sociala flöden den senaste tiden är det väldigt stor sannolikhet att innehållet har varit någon form av video. Jämfört med 2015 har mobilt videoinnehåll blivit sex gånger större under 2016. Vi lever i en värld full av mobilt videoinnehåll, omfamna det faktumet och använd det till din fördel.
7. Interaktivt innehåll
Det du läser just nu är innehåll som utgörs av bokstäver som formar ord, det finns även interaktivt innehåll där du kan skapa din egen upplevelse. Interaktivt innehåll blir allt mer populärt, ett bra exempel är Buzzfeeds “Which City Should You Live In?”, som visat stor framgång.
8. VR och AR
Intresset för AR visade sig tydligt under sommaren 2016 när vi alla var ute och jagade Pokemons. Detta fenomen visade även att det är möjligt att kapitalisera på AR och skapa resultat kopplat till din verksamhets syfte. AR och VR har blivit ett reelt alternativ för marknadsförare som vill koppla samman den digitala världen med den fysiska världen.
9. Datadriven marknadsföring
Data, statistik och information har blivit det viktigaste beslutsunderlagen för många marknadsförare. Data berättar vad som verkligen händer och ger ofta tydliga indikationer. Ta tillvara på all data som finns att tillgå för att lättare kunna ta beslut gällande hur du och ditt företag ska planera er marknadsföringsbudget.
10. Köpknappar i social media
Vi förflyttar oss in i en tidsålder där konsumtion och köp inte nödvändigtvis behöver ske på en tredjepartssida. Stora delar av världens internetanvändare finns på olika sociala kanaler, så varför ska de behöva lämna dessa plattformar för att genomföra ett köp? Köpknappar förvandlar enkelt sociala kanaler såsom Facebook, Pinterest och Instagram till sociala shoppingkanaler.
11. Dark Social
Tillförlitlig data bygger på att vi kan spåra trafik, konverteringar och delningar. När man inte säkert vet vad källan till trafiken verkligen är blir det utmanande att göra trovärdiga analyser. I dag ser vi ett förändrat beteende gällande delningar av information, ett ökat användande av krypterade tjänster och privata meddelandetjänster med stängda konversationer. Våga lägga tid och energi på att identifiera var din trafik verkligen kommer ifrån.
12. Messenger & WhatsApp för företag
Olika meddelandetjänster används i allt större utsträckning av världens konsumenter för att kommunicera med varandra. 2017 är året då även företag och verksamheter. Facebooks botar gör det möjligt att skapa bättre kommunikation med sina användare och kunder. I ett första skede kommer meddelandetjänster användas som kundtjänst men det finns flera andra användningsområden för tekniken.
För mer information om Ingager, läs här.