Åland Convention Bureau, ÅCB arbetar delvis med destinationsmarknadsföring, delvis att hjälpa åländska företag/organisationer att skapa mötes/konferenstillfällen på hemmaplan. De marknadsför sig genom att synas på mässor och vid säljtillfällen huvudsakligen i Sverige och Finland. På Åland bygger de aktivt olika nätverk och agerar stöd åt de lokala mötesarrangörerna i processen att ordna möte och konferenser på Åland.
Vilka nyheter vill du lyfta under mässan?
– Det är ingen nyhet att Åland har unika mötesställen men ständig havsutsikt. Ifjol färdigställdes Klobben, en mötes- ö, med fullständig miljöprofil och unik karaktär. Jag vill även lyfta fram den närproducerade åländska maten som ofta serveras i samband med möten, säger Sanna Könönen-Wahlstedt, projektledare på Åland Convention Bureau.
Hur ser din drömkund ut?
– Det är en kund som vill skapa erfarenheter under sin vistelse på Åland, en som ställer frågor och är nyfiken. En som vågar testa olika saker.
Kan du beskriva en stark trend som du ser i branschen just nu?
– Maten ska vara närproducerad och vällagad. Man börjar även miljöcertifiera allt större delar av anläggningarnas verksamheter, såsom logi och restaurang, vilket skapar besparingar.