Med vetskap om detta förvånas jag över att så många inte tänker på detta när de ska arrangera ett event, väldigt många utgår från att bara för att de är årets viktigaste händelse för arrangören så utgår många ifrån att det också är det för besökarna vilket givetvis inte är sant. Det medför att många arrangörer lägger nästan all tid och kraft på att eventet ska innehålla bästa möjliga underhållning och den läckraste menyn. Går det att klaga på det?
Kanske inte, men det är inte heller det som skapar den högsta attraktionskraften för ett event!
Det är en tydlig trend att det som besökarna värderar högst att nätverka med ”rätt” människor, människor attraherar människor!
För att förklara detta ska vi ställa oss och svara på två frågor:
- Varför blir nätverkandet allt viktigare i dagens allt mer digitaliserade värld?
- Hur ser jag till att ”rätt” människor kommer till mitt event och som sedan attraherar fler ”rätta” besökare?
Första frågan tycker jag är väldigt spännande och mitt svar är följande: Det är idag allt svårare att komma i kontakt med nya potentiella samarbetspartners eller kunder då de flesta överöses med samtal och mail vilka allt fler undviker att svara på. Samtidigt blir det allt tydligare att människor vill göra affärer med människor och helst människor man träffat fysiskt. Det medför att nätverkandet blir allt viktigare och ett väldigt bra tillfälle för nätverkande är event. Det gör att i de fall eventet kan påvisa att de skapat förutsättningar för bra nätverkande genom att använda tjänster och verktyg så kommer eventets attraktionskraft höjas.
Svar på den andra frågan fanns delvis i det första svaret men det krävs en hel del mer. Först och främst ska de ”rätta” människorna identifieras och sedan ska utrönas vad dessa efterfrågar för typ av event och vad som får dessa att prioritera sin tid på detta event. Efter det ska klargöras hur man når dessa personer samt vilka kanaler som eventet ska marknadsföras via.
Nästa steg är att sticka ut bland alla dessa möte och event som arrangeras, det räcker inte att skicka ut ett mail med en pdf. Risken är väldigt stor att det försvinner hos mottagaren bland alla mail som dessa får, du behöver se till att just din inbjudan uppmärksammas. Kanske via en kort film eller något annat som inte är som alla andra inbjudningar.
När du väl har fått dem att anmäla sig är halva arbetet gjort, nu kommer en minst lika svår period. Hur bibehåller man intresset för eventet i tiden mellan anmälan och genomförandet? Svaret på detta är genom fortsatt kommunikation och marknadsföring, besökaren ska känna att ”detta event får jag inte missa”. Det ska helst stanna ”top of mind” hos besökaren och det bästa är om det pratas om eventet, att det byggs upp en hype kring det hela. För att skapa detta krävs det att man lägger tid och resurser även i denna fas.
Med rätt nedlagt arbete ökar verkligen chansen att eventet attraktionskraft ökat i den utsträckningen att rätt personer är på plats och nätverkandet blir effektivt.
Då kan resultatet bli både nöjda besökare och en nöjd arrangör.
Så kom ihåg: Tiden är en begränsad resurs och nätverkandet blir allt viktigare!
Av: Mats Nyberg, CEO Trippus
|