När LDL Media startade för nio år sedan arbetade de med att livesända sport som enda gren. Alexander Schnelzer blev anlitad av sin svåger, Daniel Lundin, som är grundare av LDL Media, för att utveckla företaget vidare.
– Min tanke var att jag skulle göra det medan jag skulle hitta mitt nästa drömjobb, berättar Alexander.
Han kommer från en bakgrund inom försäljning och marknadsföring och har jobbat inom flera olika branscher under åren – uteslutande med konsumentprodukter inom sport, outdoor, köksprodukter och mode. Nästan nio år arbetade Alexander på Levi Strauss där han de sista fyra åren var skandinavisk sälj- och marknadschef för varumärket Dockers. När resan med LDL Media började hade han samlat på sig 20 års erfarenhet inom försäljning och att leda och utveckla kollegor.
– Jag var helt inställd på att jag ville jobba vidare med mode men nu, åtta år senare, vill jag nog säga att det jag gör idag är drömmen för mig. Jag är helt övertygad om att min bakgrund och den erfarenhet jag fått av att jobba inom stora amerikanska organisationer och små skandinaviska agenturer både i Sverige och internationellt har gett mig en väldigt bra förståelse för vad man som företag önskar när kunder kommer och ber oss om hjälp, berättar han.
Primärt ansvarar Alexander för försäljning och marknad, han tar oftast den första kundkontakten.
– Beroende på vad vi sedan ska göra tillsammans med våra kunder så ser mina roller väldigt olika ut. Kort beskrivet så projektleder, vägleder och guidar jag väldigt mycket.
Vad är det då LDL Media gör? Jo, allt inom rörlig media. Möten, säljkonferenser, VD-information i talkshowformat, webbinarier, digitala after works med underhållning, informationsfilmer, produktfilmer, reklamfilmer, podcasts och mycket mer.
– Vi är lika bekväma i vår egen studio som på annan plats och gör en hel del event och möten i externa lokaler. Vi har utrustning och kunskap att även projektleda och genomföra evenemang på andra platser där vi även kan ta ett producentansvar, berättar Alexander.
En av de stora utmaningarna i företaget är att se till att hålla sig uppdaterade tekniskt.
– Vi vill alltid leverera lite mer än vad en kund initialt förväntar sig. Det är alltid spännande att lyssna på våra kunder som ofta vet att de vill göra något men inte riktigt vad. Här kommer vår erfarenhet in vilken såklart inte bara handlar om teknik utan hur kundens budskap ska nå ut på ett bra sätt. Något jag lärt mig under åren är att våga ifrågasätta önskemål för att tillsammans hitta den bästa lösningen, berättar Alexander.
Han beskriver gänget på LDL Media som människor med Pippi Långstrump-mentalitet.
– Vi är i grunden sex prestigelösa nördar som tänker: ”Det har vi aldrig gjort förut, så det blir kul!”, berättar han och skrattar till.
Något som verkar funka bra, de är Västerås största film- och tv-studio, sett till ytan. De kommer från en TV-bakgrund och har därför kunskap av produktioner med flera kameror där det klipps live. LDL Media hoppas kunna växa, men Alexander förklarar att det också är en balansgång:
– Vårt mål är, förutom lönsamhet, att alltid leverera en bra produkt och det är något vi hela tiden försöker kvalitetssäkra. Vi är nog själva våra största kritiker och jobbar ständigt med att faktiskt ge oss själva en klapp på axeln för allt bra vi levererar också.
Han tillägger:
– Dessutom är det av största vikt att vi som jobbar här har det bra, vi har alla fast anställning, semester, OB, semesterersättning, pensionsavsättning med mera. På LDL Media tycker vi att det är viktigt med sjysta villkor.
Av: Elin Bisander