Narren – Stora Eventpriset
Narren – Stora Eventpriset är svenska eventbranschens äldsta individuella pris och har delats ut sedan 1998 av Svenska Eventakademin. Varje år nomineras personer i branschen som gjort skillnad, föregått med goda exempel, visat särskild utvecklingspotential inom sitt arbetsområde och som utmärkt sig genom att kunna möta branschens ständiga utmaningar på ett föredömligt och inspirerande sätt. Det har genom åren delats ut till Lotta Giesenfeld Boman, Ahmed Abdirahman, Micke Darmell, Mia Törnblom, Charbel Gabro, Aida Winnerström, Mark Levengood, Micael Bindefeld, Hans Rosling, Tilde de Paula för att nämna några – alla hittar du här.
Årets vinnaren kommer att utses vid en festlig ceremoni på Möten&Event på Kistamässan den 19 februari 2025.
Svenska Eventakademin
Svenska Eventakademin består av personer med gedigen erfarenhet och kunskap inom mötes- och eventindustrin. Eventakademins syfte är att verka för att stimulera utvecklingen av eventbranschen samt att årligen utse en vinnare av utmärkelsen Narren – Stora Eventpriset.
Ledamöter i Svenska Eventakademin
I 18 år har han drivit bolaget som bär hans namn, Petré Event & PR AB. Johan Petré är en av de fem nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris Narren – Stora Eventpriset 2024. Han är också mannen bakom organisationen OperationAid, som han startade för att hjälpa de krigsdrabbade när kriget bröt ut i Ukraina.
Vad tänkte han när han blev kontaktad av Svenska Eventakademins ordförande Anders Törnroth med beskedet om att han är en av de fem nominerade? Nyfiket kontaktar vi Johan för att stämma av läget och fråga hur det känns!
Grattis! Vad betyder det för dig personligen att vara nominerad?
– Tack! Det känns väldigt speciellt, särskilt med tanke på att det har varit en utmanande tid med först covid som satte stopp för så mycket i branschen och sen att jag själv flyttat mycket av mitt fokus från att arrangera större event till att hjälpa de krigsdrabbade i Ukraina.
Berätta mer om hjälporganisationen OperationAid!
– Redan 2015 när inbördeskriget i Syrien intensifierades, kände jag att jag ville hjälpa till när miljontals människor drevs på flykt. Jag ville åka dit med Röda Korsets lastbilar och hjälpa till, helt enkelt. Men då tvekade jag.
Under covid hade jag funderat mycket på vad jag ville göra och när Ryssland gick in i Ukraina 24 februari 2022 – då agerade jag direkt!
Vid den Polsk-Ukrainska gränsen i början av den fullskaliga invasionen mötte jag av en händelse Ellen-Elena Reinolds, som jag kände sedan skoltiden. Hon jobbade som läkare och vi var båda där för att vi ville hjälpa de som var på flykt. Vi började prata om vad vi kunde göra tillsammans och där och då bildades organisationen OperationAid.
Vi hjälpte 2 800 kvinnor och barn att fly till Sverige och redan ett par månader senare hade organisationen etablerat sig i Ukraina. I början var förstås fokus på akut nödhjälp men idag kan jag stolt säga att OperationAid är en av de effektivaste hjälporganisationerna i Ukraina! Många hjälporganisationer stannar i städerna närmast fronten och tar därifrån hjälp för att nå den sista biten. Här sker mycket korruption. Men vi hittar vägar så att våra sändningar når ända fram.
Från bubbel och rödamattan till nödproviant och minfält – ett sådant lappkast!
– Ja, det kan man verkligen säga, men som eventfixare är jag van att tänka på vad som kan hända och på att hitta lösningar på problem som uppstår. Det har jag haft stor användning av i OperationAid. Jag är också bra på att få med mig folk som vill göra skillnad!
Om vi tittar på ditt företag Petré Event & PR, hur startade den och hur är ni en del av den svenska event- och mötesindustrin?
– Jag började med att arrangera studentfester här i Stockholm när jag var 17 år. Ganska snabbt kände jag att jag hellre ville jobba mot företag och få dem att betala istället för att som student ta betalt av mina kompisar för att jag fixade fester.
2007 – 2008 så grundade jag aktiebolaget och genom åren har jag och mina anställda genomfört runt 1 000 event som Guldbaggegalan, Guldägget och stora företagsevent både i och utanför Sverige.
Vad var din vision när du grundade Petré Event & PR, och hur har företaget utvecklats sedan dess?
-Min vision har alltid varit att skapa unika och minnesvärda event. Under åren har vi utvecklats från att vara en liten aktör till att bli en etablerad del av eventbranschen i Sverige. Vi har också anpassat oss och expanderat till nya områden. Eventbolaget har dock fått stå tillbaka en del de senaste åren då jag använt mitt nätverk och lagt det mesta av min tid på OperationAid.
Vilka har varit de största utmaningarna och framgångarna under åren?
– En av de största utmaningarna var definitivt covid-pandemin. Men genom att tänka kreativt och anpassa oss, och skapa nya koncept, har vi kunnat fortsätta vår verksamhet. Våra största framgångar har kommit genom vårt arbete med OperationAid, där vi verkligen har kunnat göra skillnad.
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Just nu skriver jag faktiskt på en bok om mina erfarenheter från röda mattan till krigszonen. Den kommer ut under 2025. Vi fortsätter förstås att utveckla våra event och ett nytt koncept är till exempel vår Café Cruiser, en typ amerikansk glassbil som man kan hyra in på event som till exempel under Stockholms Kulturfestival i somras. Vad gäller OperationAid så sitter jag numera bara i styrelsen och är med som idéspruta. Jag blev pappa tidigare i år och då kände att jag inte ville vara vid frontlinjen.
Sen har jag varit entreprenör så många år nu och känner att jag inom de närmaste åren skulle vilja vara en del av en större organisation där jag kan använda mitt stora nätverk och mina erfarenheter.
Och avslutningsvis, vilka trender ser du och vilka förändringar kommer ske inom event- och mötesindustrin de närmaste åren?
– Jag tror att vi snart kommer få uppleva en ”bam” inom event- och mötesbranschen. Företagen kommer inse att det är hög tid, efter allt som varit sedan covid, att satsa på och att ta hand om sina medarbetar och kunder och bjuda dem på sköna event med mycket omtanke!
Mer om Johan Petré
Verksam som: Möten, event, humanitär hjälp
Driver/äger: Petré Event & PR samt hjälporganisationen Operation Aid
Utbildning: ”Restaurangbranschen är min skola”
Av: