Simon Strandvik
Företag: Greentime
Utbildning: Agronom med Master i miljövetenskap
Mobil: +46 0703591957
Om utmärkelsen Narrenpriset:
Narrenpriset är eventbranschens äldsta individuella pris och delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad och som visat prov på särskild utvecklingspotential. Dessutom ska personen vara en förebild i branschen och för sina kollegor.
Det huvudsakliga målet för Simon Strandvik och hans företag Greentime är att inspirera och hjälpa företag och organisationer i eventbranschen att arbeta hållbart. Det handlar om att fortsätta vara en röst för den hållbara framtiden, vilket innebär att komma bort från den fossila energin, bort från skadliga kemikalier, inte tränga undan ekosystem och samtidigt se till att människors behov blir tillgodosedda. Hållbara evenemang ska också kunna bli en inspirationskälla för besökarna att ta med sig till hem sin vardag.
Simon menar att ska det ske en förändring och vi ska lyckas skapa en hållbar framtid går det inte att bara stå och titta på. Det som görs inom evenemangsbranschen är en viktig väg till förändring och en stor inspirationskälla till andra aktörer och branscher. Att gå från ord till handling!
Bakgrund:
Simon Strandviks stora engagemang och intresse för miljöfrågor väcktes för flera år sedan efter ett besök i Bangladesh. Vid detta tillfälle en var klädindustrin stark på landsbygden i landet. Men den orsakade stora bekymmer med arsenik och andra föroreningar. Människorna på Bangladesh landsbygd befann sig i en besvärlig situation eftersom de var beroende av de arbeten som fanns i kläd- och textilindustrin. Samtidigt påverkades deras hälsa och miljön i området allvarligt av föroreningarna.
– När jag kom hem till Sverige köpte jag en t-shirt billigt. Det stod ”made in Bangladesh” på den. Då tänkte jag det här är inte det egentliga priset. Det är mina vänner som betalar för det här låga priset, liksom miljön som uppenbart skadas i Bangladesh.
Erfarenheterna från Bangladesh väckte ett intresse och engagemang för miljöfrågor, vilket ledde till att Simon valde att utbilda sig till agronom med inriktningen ”Matens påverkan på klimatet”.
– Jag började att titta på olika utbildningar och skaffade mig information kring hur man ”på riktigt” skulle kunna göra någon slags skillnad. Jag ansåg att så här kan vi inte fortsätta.
År 2010 avslutade Simon Strandvik sin utbildning och började arbeta med energieffektiviseringsfrågor inom lantbruket.
Första jobbet i eventbranschen
2011 erbjöds Simon en tjänst på ”Håll Sverige Rent”. Det gav honom en chans att hjälpa till att minimera miljöpåverkan i samband med evenemang, på olika platser där 10 000-tals människor samlas. Han fick möjlighet att guida arrangörer runt om i landet hur de skulle kunna ta kloka beslut som var hållbara och viktiga för att minska påverkan på miljön.
På ”Håll Sverige Rent” fanns ett upparbetat sätt att arbeta strukturerat för att få koll på framför allt nedskräpning. Det fanns en slags checklista för hur det gick att agera som miljövänligt som möjligt. Vid exempelvis stora evenemang som exempelvis Vasaloppet Lidingöloppet, O-ringen och liknande. Men det fanns även ett intresse hos arrangörer när det gällde andra delar som gick att påverka och kunde ge avtryck på miljön. Där ville många i eventbranschen ha lotsning och hjälp. Det fanns en slags checklista för hur det gick att agera som miljövänligt som möjligt.
Simons roll var att hjälpa arrangörer att följa checklistan och dela ut diplom till dem som lyckats följa den. Han besökte en mängd olika stora evenemang runt om i landet. Pratade med otroligt många olika människor som hade ansvar på olika evenemang för miljöfrågorna. Fick även förfrågningar om att komma och göra föreläsningar om miljö och senare även om social hållbarhet. Men tvingades tacka nej då det inte ingick i arbetsuppgifterna, trots att det fanns en stor förfrågan.
Greentime startar och utvecklas
Efter tre år (2014) beslutade Simon sig för att starta en egen verksamhet för att kunna föreläsa och i större utsträckning höja kompetensen i branschen. Många arrangörer var intresserade av att arbeta hållbart såväl när det gällde miljö som social- och ekonomisk hållbarhet. Det fanns ett stort kunskapsbehov. Problemet då var att det fanns en stor mängd information, men det var krångligt och tidsödande att hitta rätt information som passade eventbranschen. När Parisavtalet kom 2015 blev miljö- och hållbarhetsfrågorna mer aktuella än någonsin. Alla ville göra åtgärder för att kunna minska klimatpåverkan. Då väcktes idén att ta fram ett digitalt, smart system. Det skulle utformas så att arrangörer som inte kunde miljö och hållbarhetsfrågor skulle kunna logga in och bli lotsade. Det började med en prototyp till ett digitalt verktyg som sedan utvecklades och förfinades successivt. Inledningsvis fick man några företag som var intresserade. I takt med att det blev det allt mer etablerat ökade antalet kunder.
Verktyget som är en digital plattform, med information, forskning, kunskap och erfarenhet i hållbarhet kopplat till evenemang. Det har en praktisk, pedagogisk utformning och består av 148 utvalda frågor. Det gör att arrangörer under planeringsfasen, i god tid kan se över hur de agerar och hitta lämpliga val. Exempelvis kan det innehålla frågor som – har du sett över vad du kan hyra istället för att köpa nytt, har du sett över vilka lokala samarbeten är alltså ganska enkla, osv.
För att vägleda användaren så smidigt som möjligt finns det hjälp och exempel vid varje fråga. Det finns även information, länkar och tips på hur arrangören kan ta sig an en utmaning. Samt en beskrivning på vad som behöver förklaras för att svaret ska bli godkänt i en certifieringsprocess. Vid varje fråga finns också möjlighet att bifoga dokument i olika format, exempelvis policys. Det finns även en stödjande funktion som kan ge direkt feedback eller möjlighet att skicka frågor vidare till någon annan aktör i eller utanför den egna organisationen, exempelvis en leverantör. Kunderna får även personligt stöd, råd och tips. Greentime har även kompetenshöjande insatser i form av webinarier, föreläsningar och nätverksträffar som också behövs.
En viktig del i utvecklingen av verktyget har varit att företagen även ska kunna verifiera att de arbetar enligt verktyget, vilket ställt krav på en noggrann utformning. Det gjorde att man 2018 lanserade certifieringen ”hållbart evenemang”. Det är idag ett unikt projekt. Det togs också i samarbete med branschen fram en unik standard och certifieringsprocess för evenemang. Där det utöver miljöfrågor även ingår exempelvis jämställdhet, mångfald, transparens, tillgänglighet, trygghet och hälsa. Greentime har särskilt utbildade, oberoende revisorer som granskar och godkänner evenemangen och därmed utfärdar certifieringen och ger er rättighet till logotypen.
När pandemin kom hade Greentime sju stora evenemang som alla hamnade på is. Men Simons stora engagemang gjorde att han valde tillsammans med sina kollegor att arbeta vidare.
– Vi hade gått in där mängder med tid och pengar och resurser för att komma dit vi var. Det var tufft. Men istället för att lägga ned valde Greentime att satsa vi på att vässa verktygen. Exempelvis översatta materialet till engelska samt skapa fler ännu bättre funktioner.
Valet att fortsätta framåt har lett till att de idag är en av de största aktörerna inom området. De har arbetat med Lidingöloppet, bokmässan, Ö-ringen, Malmöfestivalen och andra stora evenemang. Engagemanget är lika stort idag! Det som driver Simon enligt honom själv är den feedback han får och viljan att skapa förändring som finns hos arrangörerna.
Det digitala planeringsverktyget och certifiering fungerar som en träningsresa för arrangörerna. Syftet är menar Simon inte att certifiera så många som möjligt utan att höja kunskapen och kompetensen i branschen när det gäller att arbeta hållbart inom alla olika möjliga områden.
Förändringar och framsteg
Simon berättar att när arbetet startade fick han ofta förklara och motivera varför det var viktigt att arbeta med hållbarhetsfrågor liksom varför det var viktigt att begränsa våra utsläpp. Det fanns väldigt många argument varför det var bättre att göra på andra sätt. Men idag är det mer självklart att det är viktigt att agera mer hållbart. Medvetenheten har ökat. Nu är frågan inte varför utan hur ska vi agera hållbart? Det har absolut skett en stor förändring i branschen. Det satsas mer på kompetenshöjande utbildning.
Nu är det arrangörerna själva som lyfter frågan kring och motiverar varför de ska arbeta med fokus på hållbarhet. Det finns en stor vilja att växa och öka kompetensen inom området. Man väljer att bli lotsade för att kunna se vad som påverkar mest, man ska lägga fokus någonstans och att även inspirera andra. Intresset och kunskapen i branschen har ökat, vilket visar att arbetet har gett resultat. Trots att det är svåra frågor har det gått att skapa en medvetenhet hos företag, organisationer och andra aktörer. Nu börjar man även se krav från sponsorerna, vilket är betydelsefullt.
Framtiden
Greentime är ett företag som ska fortsatt vara oberoende och fullfölja arbetet för att skapa en förändring. Nästa steg, som nu inletts, är att gå vidare med arbetet ut på den internationella evenemangsarenan.
Företaget har även startat med certifiering av hållbarhetsarbete inom filmproduktioner. Då det är ett område som i mångt och mycket liknar evenemangbranschen. Nyligen har avtal skrivits med alla stora filmfonder i Sverige.
Syftet är att även de det ska finnas ett fungerande verktyg för att det även ska gå att arbeta hållbart inom filmproduction.
Av: Karin Urbina Rutström