Narren – Stora Eventpriset
Narren – Stora Eventpriset är svenska eventbranschens äldsta individuella pris och har delats ut sedan 1998 av Svenska Eventakademin. Varje år nomineras personer i branschen som gjort skillnad, föregått med goda exempel, visat särskild utvecklingspotential inom sitt arbetsområde och som utmärkt sig genom att kunna möta branschens ständiga utmaningar på ett föredömligt och inspirerande sätt. Det har genom åren delats ut till Lotta Giesenfeld Boman, Ahmed Abdirahman, Micke Darmell, Mia Törnblom, Charbel Gabro, Aida Winnerström, Mark Levengood, Micael Bindefeld, Hans Rosling, Tilde de Paula för att nämna några – alla hittar du här.
Årets vinnaren kommer att utses vid en festlig ceremoni på Möten&Event på Kistamässan den 19 februari 2025.
Svenska Eventakademin
Svenska Eventakademin består av personer med gedigen erfarenhet och kunskap inom mötes- och eventindustrin. Eventakademins syfte är att verka för att stimulera utvecklingen av eventbranschen samt att årligen utse en vinnare av utmärkelsen Narren – Stora Eventpriset.
Ledamöter i Svenska Eventakademin
Sedan 25 år tillbaka driver Viking Grandin eventproduktionsbolaget Adapt. Viking har precis blivit kontaktad av Svenska Eventakademins ordförande Anders Törnroth med beskedet om att han är en av de fem nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris Narren – Stora eventpriset 2024 och när Eventeffect ringer upp Viking börjar vi förstås med den obligatoriska sportfrågan:
Grattis! Hur känns det?
– Det är fantastiskt roligt att bli uppmärksammad för lång och trogen tjänst och extra hedrande när det är från kollegor i branschen. Jag vill också direkt säga att Adapt inte hade funnits utan min kollega och vapendragare sedan skoltiden i Bengtsfors Jonathan Olsson. Sen har det alltid varit jag som synts och hörts utåt och sålt in våra idéer medan Jonathan är den som ser till att allt går att genomföra och funkar.
Berätta mer om Adapt och hur ni är en del av den svenska event- och mötesindustrin!
– Vi har utvecklats från att arrangera knattediscon i Bengtsfors till att Adapt idag är en produktionsbyrå med 50 anställda och omsätter 140 miljoner kronor per år. Våra kunder är eventbyråer och stora företag som har egna inhousebyråer. Vi tar fram produktionen åt dem och erbjuder ett helhetsansvar för design, koncept och teknik.
Jag jobbar med affärsutveckling, innovation, kundrelationer och projekt. Jonathan jobbar med tekniska uppfinningar, strukturer och är vår problemlösare. Vi är beroende av varandra.
Vad var er vision när ni startade och hur har ni utvecklats?
– När Jonathan och jag började arrangera olika discon under skoltiden var drömmen att ha en egen lastbil och köra runt teknik- och eventprylar med. Och förstås att kunna leva på det vi gjorde och kunna ta ut lön.
Under många år var vi ett renodlat teknikföretag som hyrde ut och levererade tekniska lösningar till eventbyråer men de senaste åtta till tio åren har vi utvecklats till ett produktionsbolag med helhetsansvar för teknik, design och produktionslösningar.
I samband med pandemin var vi snabba med att ställa om och såg kundernas behov av att kommunicera och skapade flera studios och hybridstudios. Vi utvecklas med våra kunder och det är de som tagit oss dit vi är idag.
Vilka har varit era största utmaningar?
– Pandemin var förstås en utmaning, men det blev ganska snabbt tydligt för oss hur vi skulle hantera den genom att använda vår kompetens och vår utrustning och erbjuda kunderna studios. Vi växte faktiskt under den här tiden.
En stående utmaning i branschen är svängningarna över året och att hitta balansen, då det under vissa månader finns en stor efterfrågan på att arrangera event, andra perioder är det lugnare.
Vi försöker lösa det genom att ha en kärna av fast personal och vid toppar använda vårt nätverk för att ta in extra resurser.
Ge oss någon framgångsstory du är extra stolt över!
– Det finns förstås många, men 2017 hade vi fått ett stort uppdrag att vara produktionsbolag för Google Cloud Summit med 5 000 deltagare här i Stockholm. Det blev en succé och året därpå fick vi uppdraget att ansvara för produktionen av deras summit inte bara i Stockholm utan även i Amsterdam och München. Det var en otroligt stor produktion med mycket teknik, flera scener och breakouts så de eventen var verkligen en fjäder i hatten och ett bevis på att vi är duktiga på det vi gör.
Vad händer hos er på Adapt och hur ser framtiden ut?
– Vi fortsätter att lyssna på våra kunder och förfinar våra tjänster så att vi blir en ännu bättre partner. Våra tre ledord är innovation, enkelhet och snällhet. De genomsyrar allt vi gör.
Och avslutningsvis, vilka trender och förändringar ser du i event- och mötesindustrin de närmaste åren?
– Mötesindustrin i Sverige blir allt proffsigare och branschen går mot att bestå av färre men större aktörer, som drivs affärsmässigt och med bra arbetsvillkor.
Jag ser ingen avmattning gällande event och expo. Hållbarhet och återanvändning är nyckelord för alla i branschen.
Krav på interaktivitet där besökare och publik kan interagera på eventet och mässan kommer öka. Vi har till exempel ett system där mässbesökaren med sin egen mobil integreras och kan styra det han eller hon vill uppleva under mässan. Ingen vill längre bara sitta passiv och lyssna.
Mer om Viking Grandin
Verksam inom: Möten, event, mässor och teknik
Driver och är delägare av: Adapt AB
Utbildning: Bästa skolan för Viking var att göra lumpen som kvartermästare på T2 i Skövde. Det var ett underhållskompani och här handlade det om att hantera och ansvara för flöden och planering till alla grupperna i ett kompani.
Förtroendeuppdrag: Sitter i LLB:s styrelse
Priser & utmärkelser: Adapt har vid två tillfällen utsetts till Gasell-företag, 2021 fick de LLB Award Visionär för hur de hanterade pandemin och snabbt anpassade sin affärsmodell till de nya förutsättningarna och ställde om istället för att ställa in. De har också fått en rad utmärkelser för ”Bästa mässmonter”.
Av: