Från den 7 februari till den 2 mars kommer ”Slussmodellen” att visas på bio, TV4 och YouTube. Kampanjen är en del av det långsiktiga marknadsföringskonceptet ”Östergötland måste upplevas”, som syftar till att väcka nyfikenhet och på ett humoristiskt sätt plantera ett östgötskt sädeskorn i bakhuvudet på den som ser dem. Den nya kampanjen handlar om en man som, trots gedigna försök från sin familj, inte kan släppa sin längtan tillbaka till Östergötland och Göta kanal.
Tidigare kampanjer inom konceptet har fått stor medial uppmärksamhet både nationellt och internationellt. De har bland annat nominerats till Guldägget, tävlingen som belönar årets bästa, mest nyskapande och smartaste kommunikation, och fått en silverstatyett i den internationella tävlingen för marknadsföringsinsatser, London International Awards.
Bakom varumärket Visit Östergötland står Region Östergötland, som arbetar med att stärka regionens attraktionskraft och utveckla besöksnäringen i linje med den regionala besöksnäringsstrategin. I uppdraget från regionutvecklingsnämnden ligger både att genomföra utvecklingsinsatser för att stärka besöksnäringen och att stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt.
Med ”Slussmodellen” hoppas Visit Östergötland att över en miljon tittare ska inspireras att upptäcka regionens unika upplevelser och natursköna miljöer.