Jag ser en tydlig trend hur mässor tar steget från traditionell mässa till event som kräver att arrangören involverar, engagerar och väcker nyfikenhet för att skapa en attraktiv, minnesvärd och kvalitativ upplevelse för besökare och utställare.
Som operativ projektledare för Stockholmsmässans äldsta mässa Allt för sjön med en historik som går tillbaka till 1906 blickar vi nu framåt. Inför 2018 har vi tagit ett stort steg och påbörjat en resa som ska skapa en attraktiv upplevelse för våra gäster. Det är en storsatsning på vattensporter med en aktivitetsbassäng, 40 meter lång och 15 meter bred. Till detta har ett specialdesignat område med beachinspirerade montrar och café tagits fram. Water Park ska under 10 dagar vara den självklara mötesplatsen för alla som älskar eller är nyfikna på vattensporter. Vi hyr in både kabel och vindmaskiner för att bjuda på bästa upplevelsen. Det blir uppvisningar och tävlingar varvat med prova-på-aktiviteter med wakeboard, SUP, jollesegling med mera. Detta är ett steg i riktningen mot att förstärka upplevelsen, skapa aktiviteter, ökat engagemang och locka en ny och bredare publik.
Som arrangör för ett event blir det allt viktigare att skapa något unikt och meningsfullt! Man måste bjuda in till upplevelser som överraskar och som får folk att välja just ditt event.
2018 förväntar jag mig är startskottet för en förnyelseprocess av det traditionella mässkonceptet. För oss som arbetar med mässor och event finns det en enorm potential i att förvalta och vidareutveckla koncepten in i en digital miljö och samtidigt på plats i verkligheten.
/Catarina Oscarsson, Operativ projektledare på Stockholmsmässan