-Det känns väldigt bra att ta fram en central service- och värdskapsutbildning för hela Öland. Det är ett steg i det proaktiva arbetet för att hålla Öland som destination uppdaterad i en föränderlig värld. Vi hoppas att det ska bli en kvalitetsstämpel, men också en viktig hjälp för många av våra mindre företag på ön, säger Marcus Carlsson, tf. Turistchef på Öland.
Den digitala utbildningen görs i samarbete med företaget Knowly och en första version beräknas vara klar redan i vår. Utbildningen kommer att innehålla två större delar med fokus på service och värdskap, samt en mindre Ölandsintroduktion. Stort fokus läggs på enkelhet och användarvänlighet. Emilia Tengel, marknadsförare, och Madelene Hallström, turistbyråansvarig, är ansvariga för projektet.
-Vi är just nu i uppstarten och jobbar intensivt med att samla in input från flera andra aktörer som redan idag är skickliga i sitt värdskap. Vår målsättning är att ta fram en utbildning som ligger i framkant, säger Emilia Tengel.
-Tanken är att detta ska vara ett hjälpmedel för företagarna på Öland. Om vi kan underlätta utbildningen av personal inom besöksnäringen kommer det resultera i ännu bättre besöksupplevelser, säger Madelene Hallström.
När det gäller bemötande fick Öland i år högst betyg av alla i branschnätverket SNDMOs årliga undersökning – ett bevis på att Öland redan nu gör ett bra jobb med värdskap. Utbildningen blir ett sätt att lättare förvalta och förbättra det fina värdskap som redan finns. Att utbildningen tas fram just nu har också med den tekniska utvecklingens framfart att göra.
-Jag tror att det är precis rätt läge för denna utbildning nu. Den tas fram som ett stöd och en resurs till våra företag för att tidbespara och effektivisera deras egen onboardingprocess. Läget var också rätt utifrån en teknisk synvinkel. Dagens tekniska förutsättningar gör det möjligt för oss att erbjuda en dynamisk och användarvänlig utbildning som sätter användaren i fokus, säger Marcus Carlsson.