Men, en berättelse om vad en stad är bra på och stolt över kan göras på så många olika sätt… Och, hur gör man den på ett trovärdigt, kreativt och intressant sätt? Går det ens att skapa en kort story som verkligen väcker uppmärksamhet och intresse att vilja veta mer..?
Ja, det här var några av de frågor vi på Step2 Communication –med vår Creative Director Bosse Forsberg i spetsen – ställde oss när vi fick det inspirerande uppdraget att försöka öka kännedomen om Stockholm internationellt.
Först ut var ”Stockholm – iPad Act 1”. Vi lyckades med den skapa ett uttryckssätt som många verkligen uppfattade som helt nytt och väldigt annorlunda. Detta samtidigt som Apples nya innovation iPads gjorde stor succé på all världens marknader. Rätt timing med en god portion tur tillsammans med en berättelse framförd och presenterad på ett helt nytt sätt gjorde detta till en stor succé.
Vårt uppdrag utvecklade sig med tiden till att bli en serie av stories om Stockholm, där den gemensamma nämnaren fortsatt är att försöka skapa nya, kreativa och annorlunda uttryckssätt. Detta med förhoppning om att attrahera mottagaren att fortsatt vilja lyssna och dela våra berättelser.
Målgruppen har i huvudsak varit internationella investerare, talanger och besökare. Vår inställning har samtidigt varit att rätt utfört attraherar man bredare än så.
Vid några tillfällen har berättelserna varit anpassade till specifika målgrupper, som t.ex vid den officiella öppningsceremonin av Eurovison Song Contest 2016 i Stadshuset då en anpassad version framfördes av finansborgarrådet Karin Wanngård. Den senaste versionen, framtagen 2018, är anpassad för Kina där vi tillsammans med J-O Waldner gjort en berättelse kallad ”Stockholm by pingpong”.
Att få berätta om sig själv på nya sätt är förstås utmanade men fantastiskt givande när man lyckas hitta ett nytt och attraktivt uttryckssätt. Vi är mer än gärna bollplank i sådana processer, vi tycker helt enkelt att det är en fantastisk rolig utmaning när man vågar prova något nytt. Testa oss gärna!
Glada hälsningar,
Step2 Communication
Ps. Utan en mycket modig kund och beställare hade detta brev handlat om något helt annat!