I en tid där kunden är van vid att enkelt kunna söka, jämföra och boka såväl resor som hotellrum online, är det högst naturligt för mötesbranschen att gå samma väg. Vinnaren i den nya digitaliserade verkligheten är den som förstår de nya spelreglerna och kunden bäst – såväl online som offline.
Mötesindustrins fem nya spelregler:
Regel 1: Förstå kunden och dennes köpresa – annars åker du ut
Förståelse för kundens resa inför en bokning är nyckeln till affär. Vem är det som genomför bokningarna – är det samma person som fattar beslut idag som för tio år sedan? Skapa förståelse kring var, när och hur kunden söker efter konferenslokaler och vilken information kunden behöver för att kunna fatta ett beslut. Sätt er in i kundens utmaningar i de olika stegen och glöm inte att mer än 50 % söker i mobilen först.
Tips: Våga gå utanför er egen organisation för att undersöka och intervjua olika typer av kunder. Mät trafiken och kundens beteende på er sajt. Ta reda på vilket värde just era kunder efterfrågar och se över ert eget erbjudande utifrån det.
Regel 2: Syns du (för kunden) är du med i matchen
Möt dina kunder där de befinner sig. Det innebär ofta att synas i flera olika kanaler. Tänk på att för framgångsrik exponering i digitala kanaler krävs än mer förståelse för kundens beteende då alternativen online är fler.
Tips: Skapa innehåll för de olika stegen i kundens köpresa.Gör er synliga på sajter som används i de olika stegen. Glöm inte att arbeta med sökord utifrån kundens perspektiv.
Regel 3: Tid och enkelhet är den nya hårdvalutan
Människor vill ha det som är lätt och sparar tid. Det ska vara enkelt att se bilder, läsa recensioner, jämföra olika alternativ och inte minst snabbt och lätt att boka.
Tips: Låt kunden se er tillgänglighet och pris i realtid för att snabbare kunna fatta beslut om bokning.
Regel 4: Var tillgänglig – på kundens villkor
Framförhållningen kring bokning av möteslokaler är kortare än tidigare. Hälften av möten som idag bokas online äger rum inom en vecka. Genom tidskrävande bokningsförfrågningar där kunden tvingas vänta på bekräftelse riskerar ni att förlora bokningen.
Tips: Se över era “öppettider” – kunden söker, jämför och bokar inte bara möteslokaler under kontorstider. Digitala kanaler gör att ni kan vara tillgängliga sälja möteslokaler 24/7.
Regel 5: Ta ledning genom att skaffa en bokningsmotor på den egna sajten
Allt som förbättrar kundens upplevelse – alltså sparar tid och är enkelt – bidrar till ett ökat kundvärde som i sin tur leder till fler bokningar. En bokningsmotor på den egna sajten är en lösning som både ökar tillgänglighet, kundvärde och möter kunden på dennes villkor.
Tips: Fånga upp och ta tillvara på den egna trafiken med en bokningsmotor på er egen sajt, så det blir lätt för kunden att boka möteslokal direkt hos er.
Det finns redan bevis på att digitaliseringen av mötesbranschen går framåt – och det i snabb takt. Hos realtidsbokningssajten TimeToMeet ser man att den genomsnittliga storleken på de möten som bokas online har tredubblats på bara ett år.
– Fler och fler aktörer inser att onlinebokning i realtid är ett måste för att möta kundens behov och vi är övertygade om att trenden kommer att fortsätta i den riktningen, säger Anders Österlin, VD för TimeToMeet.