Svensk Reklammarknad 2016 hade den största ökningen på fem år. Det visar IRM:s rapport som ger en översikt över reklamåret 2016. Den stora reklamkakan, totala reklaminvesteringar, inkluderar medieköp, investering i marknadsaktiviteter samt produktionskostnader. Under 2016 uppgick de totala reklaminvesteringarna i Sverige till knappt 74,1 miljarder kronor, vilket innebär en ökning på 4,8 procent gentemot 2015.
Av dessa investeringar står mässor för 4,7 procent av kakan och eventmarknadsföring för 5,4 procent av totalen.
Medieköpen ökade, som IRM tidigare presenterat, med hela 6,1 procent under 2016 till 35 miljarder kronor. Investering i marknadsaktiviteter och produktion ökar också stadigt, om än inte riktigt lika starkt som medieköpen. Samlad reklaminvestering ökade med 4,8 procent och upplevde därmed den starkaste tillväxten på 5 år.
– Vi såg redan tidigare i år att medieinvesteringen slog rekord under 2016, det är nu med glädje vi kan bekräfta att reklammarknaden går för högvarv även totalt sett, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.
IRM:s årsrapport innehåller också en del fördjupad information, till exempel estimat kring annonsinvestering hos sociala nätverk. Sociala nätverk beräknas ha en reklamomsättning på närmre 1,4 miljarder kronor i Sverige under 2016.
– Reklaminvestering hos sociala nätverk fortsätter att växa snabbt och är en drivkraft för de ökningarna vi ser inom internetreklam och därmed även för medieinvesteringen i stort, förklarar Madeleine Thor.